Toegegeven, het Gemeentebestuur doet zijn uiterste best Amsterdam een kwaliteitsimpuls te geven, dat de NZ-lijn een beslissing is die niet meer valt terug
te draaien, maar nooit genomen had mogen worden zullen Amsterdammers nog jaren voelen. Ook Mokums staat achter de NZ-lijn want de stad zal ervan opbloeien
en in aanzien stijgen in het buitenland.
De eeuwige bouwput waar ik (Nieuwmarkt | Stopera | NZ-lijn) in woon zal dan ook eindelijk fors kleiner zijn.
Amsterdam geeft openheid van zaken, stelt burgers op de hoogte van de voortgang van bouwprojecten en lijkt een steviger vinger aan de pols te houden als het
aankomt op de hele grote projecten. Dat het hier (Musea) en daar (Leidseplein, Joop van den Ende pinkt nog altijd menig traantje weg) nog niet allemaal even
vlot loopt is helaas ook zo.
Maar soms wordt er op lager niveau nog zo geschutterd dat je je afvraagt of alle geledingen van de gemeente wel doordrongen zijn van het feit dat alles wat
zij doen uiteindelijk door de burgers betaald wordt en dus ook beoordeeld moet worden? Zo viel ook bij mij deze week de afvalwijzer Amsterdam Centrum
op de mat.
Het model doet vermoeden dat je hem op kunt hangen want er is een grote hap uit de dubbelgevouwen folder die de mogelijkheid biedt om hem ergens
handig weg te hangen, maar, probeer dat maar eens, het papier is van dermate slap materiaal dat de folder niet blijft hangen. Helaas maakt dit ontwerp het
lezen er ook niet eenvoudiger op. De informatie is verdeeld over maar liefst zes kantjes.
Alle informatie staat er wel in maar die is zo divers dat je de folder dus altijd bij de hand moet hebben. En dus was het inderdaad zeer handzaam
geweest als je deze ergens op had kunnen hangen.
Verkeerd telefoonnummer
Het slotwoord van de folder is typerend voor hoe slapjes de bedenkers waren toen ze de folder ontwierpen en controleerden. Er staat namelijk een nummer in dat
u kunt bellen als u vragen heeft: 25 69 555. Al fluks krijg je de mededeling: 'het door u gekozen nummer is niet in gebruik'. Wij hebben voor u het juiste
nummer: 55 19 555.
Website gemeente ook fout
En ach, dan denk je dat er een drukfout is gemaakt, maar niets is minder waar. Want ook de website van het verantwoordelijke stadsdeel (centrum) toont
dit verkeerde nummer.
En dan te bedenken dat de stad Amsterdam de hoogste 'ambtenaardichtheid per inwoner' heeft van Europa. We zijn er nog niet. Van de week krijgen alle inwoners
van Amsterdam Centrum een brief met een aanvulling op de folder.
Dank u!
Natuurlijk, Ymere biedt ook mogelijkheden om te klagen maar zelf geven zij al aan dat als je niet tevreden bent over de afwikkeling je je tot een
geschillencomissie kunt wenden, alleen is die commissie ook van Ymere. Door de aanhoudende stroom aan klachten lijkt de organisatie binnen Ymere totaal
verlamd te raken.
Wij ervaarden dat medewerkers zeer snel op hun teentjes zijn getrapt en dat afspraken niet worden nagekomen. Tot overmaat van ramp liegen medewerkers ook
nog eens en schuiven ze de problemen af op collega's.
>>> YMERE