Varen in de Amsterdamse grachten
Amsterdam is uniek, Venetië mag de naam hebben, wij hier in Mokum hebben toch echt meer grachten dan die waterpoel daar in het
zuiden van Europa. En je mag er nog op wonen en varen ook!
Over de woonboten is al veel gezegd en geschreven maar ook aan de pleziervaart worden eisen gesteld. Ik zet eens even wat zaken op een rijtje
voor je.
Allereerst wil de gemeente het liefst zo min mogelijk bootjes, zeker, het draagt bij tot een levendig Amsterdam maar sommigen wordt het
wat te gezellig. Als je dus overlast veroorzaakt kun je een fikse boete verwachten want waarschuwen is er niet meer bij. En als
je al met een bootje door de grachten wilt, ontmoedigt de gemeente het gebruik van milieu-onvriendelijke vaartuigen.
Drank
De schipper van ieder vaartuig wordt geacht nuchter te zijn, als je aan boord drinkt en de politie neemt je een blaastest af ben je de
pineut.
Verordening Binnenhavengeld Pleziervaart
Als je één dag de stad invaart betaal je een vast bedrag, ongeacht de lengte van je boot. In alle andere gevallen betaal je per meter
dat je boot lang is, misschien handig als je een bootje gaat aanschaffen.
Een abonnement is goedkoper dan een jaarkaart maar een abonnement is alleen mogelijk als je kunt aantonen dat je boot een vaste liplaats heeft,
je mag hiermee dus 's nachts niet op een willekeurige plaats in Amsterdam aanmeren.
Als je een milieuvriendelijk bootje hebt ben je het goedkoopste uit, je betaalt dan slechts een derde van het tarief.
Onder de naam Binnenhavengeld Pleziervaart wordt dit recht geheven omdat je gebruik maakt van openbaar gemeentewater met een pleziervaartuig,
de aanwezigen op het bootje zijn betalingsplichtig, er kan op geen enkele wijze verwezen worden naar een op dat moment niet aanwezige
eigenaar.
Uitzonderingen
Kano's, zeilplanken, opblaasbare boten en doorvaart zijn vrijgesteld. Onder doorvaart wordt bedoeld dat je de stad binnenkomt en zo snel mogelijk
weer verlaat. Je mag dus nergens aanleggen.
Kosten
Een dagkaart is 10 Euro
Een abonnement 15 Euro per jaar per meter
Een jaarkaart 30 Euro per jaar per meter
Een milieukaart 10 Euro per jaar per meter
Je bent verplicht je te melden en dus aangifte te doen en direct te betalen. Je kunt je achteraf niet beroepen op 'dat wist ik niet' of
'waar moet dat dan' en al helemaal niet 'waarom is die inner niet even langs geweest'. Na betaling krijg je een vignet dat voor controlerend
personeel duidelijk zichtbaar aanwezig moet zijn op de boot.
De tarieven zullen jaarlijks stijgen en wellicht kunnen de voorwaarden door de gemeente worden aangepast, je kunt dan aan het bovenstaande
geen rechten ontlenen.
VaarWater - ontdek de Amsterdamse grachten
VaarWater is de ultieme app voor de iPhone en Adroid om Amsterdam vanaf het water te ontdekken. De app is van Waternet, de
waterorganisatie voor Amsterdam en omgeving. Het betreft een overzichtelijke kaart van het vaargebied in en om de stad met leuke
vaarroutes, watertappunten, openingstijden van bruggen en sluizen, afmeerplekken en horeca aan het water.
VAARKAART AMSTERDAM
Schoner varen
De stad Amsterdam heeft een aparte
sectie
SCHONER VAREN,
raadpleeg deze als je vragen hebt.
Er zijn verschillende bootverhuurbedrijven in Amsterdam, Mokums geeft geen advies maar de fluisterbootjes zijn voor zowel de gebruiker als
omwonenden een prima mogelijkheid om zonder overlast te bezorgen aan anderen de stad via het water te ontdekken. En geloof mij, Amsterdam is
totaal anders als je op het water zit.
Wie heeft voorrrang op het water?
Allereerst maar eens wat stuurbord en bakboord is, dat moet iedere schipper weten, niet? In bakboord zit de 'L' van links en in stuurboord
de 'R' van rechts, dat vergeet je dus niet meer.
Groen licht voer je rechts, rood licht links, denk aan de kleuren van politieke partijen, SP is rood en links, CDA groen en rechts.
*** rechts heeft voorrang
*** klein verleent voorrang aan groot
*** gemotoriseerd verleent voorrang aan niet-gemotoriseerd
*** schepen op hoofdvaarwater hebben voorrang
*** professionele vaart wordt geacht behendiger en deskundiger te zijn, zij verlenen in principe voorrang
aan de pleziervaart
Dit laatste behoeft enige toelichting. Niet altijd zul je voorrang hebben, laat staan krijgen. Maar in de Amsterdamse grachten worden
rondvaartkapiteins geacht zeer professioneel te zijn en beter te kunnen anticiperen op onverwachte situaties. Zij moeten daarom in principe
altijd voorrang geven maar dat zegt niet dat u geen eigen verantwoordelijkheid heeft.
Achteraf kan onderzoek uitwijzen dat u toch schuldig bent indien er zich een calamiteit heeft voorgedaan. Voorkomen is beter dan genezen.
Situaties als hieronder waabij de pleziervaart de rondvaart hindert en andersom zijn te voorkomen als u zich een beetje verdiept in de
spelregels.
Lees ook de brochure van Rijkswaterstaat:
HOUDT PLEZIER IN DE VAART!