C&A 'is toch voordeliger'
Mooi bedrijf, C&A, sommigen zeggen "daar kom ik niet, mij te cheap", anderen vinden het prettig om er te shoppen omdat je er alles
kunt vinden tegen een zeer redelijke prijs.
Maar heeft niet iedere medaille twee kanten dus ook die van C&A? Vast wel.
Dat C&A wel eens een ruimere invulling geeft aan het begrip moraliteit komt misschien omdat het bedrijf zich altijd wil onderscheiden
en wel moet opvallen om dat onderscheid doorlopend te accentueren, het publiek moet steeds de aandacht worden gevraagd en dan
sneeuwen waarden die we zo standaard vinden misschien wel eens een beetje onder.
Op mijn andere site De Dokwerker ga ik dieper in op de
rol die C&A speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog, hier op Mokums houd ik het luchtiger hoewel er best wel wat pikants tussen zit,
en dan heb ik het niet over de lingerie.
Clemens en August (C&A)
Als je ze in 'hun' tijd op straat zou tegenkomen was de kans op herkenning uiterst klein, wat net zo ondenkbaar is is dat je weet wie
Clemens is en wie August, en tja, wie heet er nou August? Laat
ik iemand kennen die zo heet en zelfs iemand die Clemens heet, maar
dat zijn twee totaal andere figuren dan de Clemens en August van C&A,
de winkel waar je moet zijn voor goedkope maar toch
behoorkijke kleding waarmee je voor de dag kunt komen.
Brenninkmeijer
Kijk, die naam doet bij menigeen al een belletje rinkelen, 'de Brenninkmeijers', je hoort het wel eens op radio of televisie of leest over de
tycoons in de krant. De familie Brenninkmeijer is gearriveerd, laten we zeggen, 'ze hebben goed geboerd'. De familie wordt geacht de rijkste
van Nederland te zijn, jammer voor de fiscus misschien dat ze hun holdingmaatschappij in Zwitserland hebben ondergebracht, maar dat terzijde.
De familie Brenninkmeijer is ondernemend, dat zijn ze, zullen ze wel blijven ook en zijn ze dus ook altijd geweest.
Het Amsterdamse spoor lijdt straks naar een brandje aan het Damrak, maar eerst duiken we even een andere geschiedenis in.
De broers Clemens en August Brenninkmeijer zijn al meer dan een eeuw dood, August (geboren in 1819) overleed in 1892 en Clemens (geboren in 1818)
in 1902.
In 1841 ontketenden deze twee Duitse broers een revolutie in modeland want zij gingen confectiekleding verkopen, oftewel, standaardkleding in
diverse maten. Ze verkochten nog niet in eigen winkels maar het bedrijf heette wel gelijk al C&A, iedereen sprak erover. Confectiekleding
was niet gebruikelijk in die tijd, je liet je kleding op maat maken en als je daar het geld niet voor had droeg je lompen, er lag dus een
grote markt open voor de beide broers want ineens konden veel meer mensen er netjes bijlopen.
Al regelmatig verkochten zij hun kleding in Friesland totdat zij in 1861 een winkel openden in Nederland. De filialen volgden elkaar in rap
tempo op maar het zou nog tot 1911 duren voordat de eerste Duitse vestiging werd geopend. In 1922 volgde Engeland. Tegenwoordig zijn er in
zestien landen filialen van C&A te vinden, waaronder in China.
Het moederbedrijf (Cofra) beperkt zich al lang niet meer tot confectie.
Vestigingen landen top tien
Duitsland - 450
Nederland - 131
België - 127
Frankrijk - 121
Spanje - 108
Oostenrijk - 87
Zwitserland - 78
Polen - 59
Hongarije - 39
Portugal - 36
Uit het Verenigd Koninkrijk heeft C&A zich volledig teruggetrokken. In 2012 opende het bedrijf haar eerste Servische vestiging.
Rijkste Nederlanders
Hoewel dus een Duits-Nederlandse familie waarvan de moederbedrijven al lang niet meer in ons land gevestigd zijn behoort de familie Brenninkmeijer
volgens de Quote 500 tot de vermogendste Nederlanders. Naar verluidt hebben Erik Brenninkmeijer en zijn familie voor 22 miljard aan vermogen.
Om aan te geven hoe rijk zij zijn: het Heineken imperium bezit 'slechts' vijf miljard.
C&A is toch voordeliger
Jarenlang was dit
de slogan van de winkelketen.
C&A Amsterdam in de fik
Aan het Damrak vestigt de kledingigant zich in 1912, volgens velen is de winkel zo modern en apart dat er met recht gesproken mag worden
van 'de mooiste winkel van het land'. Ook het hoofdkantoor wordt er gevestigd en de winkel wordt een enorm succes. Maar in 1963 slaat het
noodlot toe als er op 16 februari brand uitbreekt.
's Morgens was er van het pand niets meer over, ondanks de inzet van al het voorradige brandweermaterieel en -personeel brandde de gehele
voorraad op en stortte het pand in als een kaartenhuis. De schade was enorm, er waren geen gewonden of slachtoffers.
Prachtige foto's (als je hier al van mag spreken bij een allesverwoestende brand) vind
je
HIER (externe
link.)
Lange tijd had C&A een noodwinkel totdat het nieuwe pand klaar was. Het huidige gebouw wordt door velen als een vervuiling van de
straat gezien, zeker als je ziet hoe fraai het afgebrande gebouw was dat ooit door Berlage was ontworpen.
Pand C&A wordt gesloopt
Op 25 augustus 2012 werd bekend dat het pand waarschijnlijk toch plaats gaat maken voor een fraaier gebouw. Lees er
HIER meer over.
Twee architectenbureau's werken plannen uit voor een gedaanteverandering van het C&A-gebouw tussen Damrak en Nieuwendijk. Inmiddels
zijn de plannen door de Commissie voor Welstand en Monumenten in twee vergaderingen besproken. De betreffende bureau's zijn Robert
A.M. Stern Architects en Rijnboutt Architecten.
Rozengeur en manenschijn met een donker randje
Het gaat het concern voor de wind, ze slaan nieuwe wegen in, niet altijd met evenveel succes maar het concern kan tegen een stootje. Wat
schadelijker kan zijn is als het publiek het laat afweten. C&A waakt daarvoor maar soms is er toch wel eens een wanklankje te horen. Zo
is met name kinderarbeid funest als vast komt te staan dat kleding in de rekken van de winkelketen gemaakt is door kinderhandjes in landen als
India.
Een kwart miljoen kinderen in alleen al Noord-India worden gedwongen te werken maar door de consument daarvan op de hoogte te stellen hopen
verschillende organisaties dat de consument de artikelen links laat liggen. De 'Schone Kleren Kampagne', is bedoeld om een gedragscode
te ontwikkelen waarin kinderarbeid verboden wordt en andere arbeidsrechten gerespecteerd.
C&A weet niet altijd door wie de kleding die zij verkopen gemaakt wordt omdat zij de inkoop en fabricatie uitbesteden, de familie
Brenninkmeijer erkende echter dat zij toch echt de eindverantwoordelijken zijn en maatschappelijk verantwoord dienen te ondernemen.
C&A is een bedrijf dat de controverses dus niet schuwt en dat leidt niet zelden tot verrassende combinaties. Zo heeft Frans Molenaar
een kledinglijn ontworpen voor C&A en huurt het concern al jaren met succes Jan Smit in voor campagnes, overigens is de kledinglijn
van Smit ook te koop bij deze kledingzaak.
Eigen personeel roert zich soms ook
Er is niet alleen zorg om wat er in een ver buitenland gebeurt. Door de grootte van C&A staat het vooraan als het gaat om de beloning
van winkelpersoneel, er wordt altijd gekeken naar wat het concern doet. In 2011 waren de medewerkers van C&A boos waarna zij
sociale media inzetten om kenbaar te maken dat zij zeer ontevreden waren over de beloningsstructuur.
Sinds 2008 zouden zij geen loonsverhoging meer hebben gehad.
Eind goed al goed !?
C&A is een bedrijf dat al meer dan een eeuw voorziet in een behoefte, dat er dan wel eens iets mis gaat hoort daar misschien wel bij, wel
is het zaak dat het concern de voelsprieten binnen de samenleving op scherp houdt en de geluiden omzet in nieuw beleid. Jopie loopt zo nu
en dan graag eens door C&A en slaagt er eigenlijk altijd wel.
C&A en Wehkamp hebben de krachten inmiddels gebundeld, de kleding van de winkelketen is nu ook via deze postordergigant te bestellen. Of
C&A jou iets te bieden heeft is aan jou.