Wat moet dat heen met de horeca?
De een noemt het een verregaande vorm van vertrutting, de ander een welkome verademing. Er lijkt geen gulden middenweg te vinden voor
de aanpak van de overlast door de Amsterdamse horeca omdat iedereen overlast anders interpreteert.
Er worden regelmatig onderzoeken gehouden en daaruit blijkt steeds dat er twee groepen bestaan.
Rumour en een beetje overlast hoort bij de grote stad
Als je in Amsterdam woont weet je dat je zo nu en dan eens wakker kunt worden van wat overlast, als je dat vervelend vind tmoet je maar
in een hutje op de hei gaan wonen.
Tja, de bewoners die in een rustige straat woonden totdat er zich een café vestigde en de gemeente de sluitingstijden verruimde
denken daar natuurlijk anders over.
Een stad heeft woon- een uitgaansgebieden, dat moet je gescheiden houden
De leefbaarheid van een stad komt in het gedrang als je toestaat dat er in een rustige straat een aantal horeca ondernemingen worden gevestigd
die tot diep in de nacht open mogen blijven.
Ach, de regelgeving is duidelijk, zullen de voorstanders zeggen: "dat bezoekers zich misdragen is nadat ze de tent verlaten hebben, daar
kunnen wij niet veel aan doen".
Standpunten zijn uitgewisseld
In grote lijnen gaat het om het bovenstaande, de een wil rustig kunnen slapen en de ander wil graag in zijn eigen buurt een hapje en een
drankje kunnen nuttigen. Waarom zijn deze twee, ogenschijnlijke, uitersten niet combineerbaar?
Dat zijn ze inderdaad niet, dat is mijn stellige overtuiging, als je al jaren in een straat woont waar gehandhaafd wordt en je dus om twaalf
uur rustig je bedje in kunt duiken is het onverteerbaar als ze 's nachts lallend over straat gaan en je portiek onder zeiken omdat de kroegen
tot drie uur open mogen blijven.
En de uitgaanders willen niets anders dan gezellig tot in de kleine uurtjes genieten van hun welverdiende vrije weekend. Wat kan daar nou
op tegen zijn, behalve dan wat zure buurtbewoners.
Uitgangspunten Amsterdam
Horecabeleid vrijgegeven voor inspraak
Het is niet eenvoudig te doorgronden wat het bestuur van de stad nu precies voorstaat maar als je wat verslagen van vergaderingen
bij elkaar gooit komt er toch iets overzichtelijks uit.
Men wil kwalitatief hoogwaardige horeca, er wordt onderkend dat de horeca
de motor voor de lokale economie is maar dat prettig
wonen en de levendigheid niet in het gedrang mogen komen. Een toename van culturele horeca bevordert de kwaliteit en deze samensmelting
zal een positief effect hebben op de lokale economie van een buurt.
Het ontwikkelen van nieuwe uitgaansgebieden is niet nodig, bovendien moet de nadruk liggen op kwaliteit, niet op kwantiteit. Voor hotels
wordt een uitzondering gemaakt, Amsterdam heeft een tekort aan hotelbedden waardoor het huidige aanbod ook te duur is.
En tenslotte, er moet meer ruimte komen voor vernieuwing en de administratieve lasten moeten worden teruggedrongen. Horecazaken die zich
goed gedragen zullen minder geconfronteerd worden met controles, zaken die het slechter dan gemiddeld doen zullen vaker beoordeeld en beboet
worden.
Het 'three strikes you're out' principe gaat gelden.
VHA Verenigde Horeca Amsterdam
De Amsterdamse horeca voelt zich vogelvrij verklaard door de nieuwe regels van de gemeente waarbij burgers meer zeggenschap krijgen. Als
er drie klachten binnen korte tijd over een horecazaak binnenkomen wordt je gelijk gesloten, dit 'three strikes you're out' principe moet
eigenaren ertoe bewegen ook maatregelen te treffen en te handhaven voor wat er zich voor zijn deur afspeelt.
Met name het terrasbeleid is veel bewoners een doorn in het oog. Volgens het stadbestuur is het juist de bedoeling dat er onderling afspraken
worden gemaakt en alleen als men er samen niet uitkomt de gemeente wordt ingeschakeld. De horeca vreest echter dat het nooit iedereen naar
de zin te maken is en dat één bewoner dus de macht heeft om een zaak te laten sluiten.
De VHA is een nieuw initiatief van zo'n vijfitg horeca ondernemers die het meer dan zat zijn dat ze steeds met nieuwe regels worden
geconfronteerd. Acties en stakingen worden niet uitgesloten. Waar je aan moet denken is dan de vraag, maar dat het de ondernemers hoog zit
is wel duidelijk.
Maar bewoners klagen al jaren, zijn dat dan steeds dezelfden en betreft het een klein groepje? MokumsNL geeft hier geen mening over, net als
dat wij geen oordeel geven over de nieuwe nota. Wat wij wel graag willen opmerken is dat er buurtcomité's zijn diie voort zijn
gekomen uit VVE's. Veelal betreft dit de zogenaamde 'nieuwe' Amsterdammers. Tegen hen zeggen we: "wist je waar je aan begon toen je in Amsterdam
kwam wonen of vindt je dat het nu de spuigaten uitloopt".
In beide gevallen kun je niet anders doen dan met elkaar in gesprek gaam. Dat betekent dat de bevindingen van een buurtcommité
breed gedragen moeten worden en dat horeca ondernemers in een buurt ook een comité zullen moeten vormen. Je kunt simpelweg niet
volstaan met een actiegroep die vijftig ondernemers vertegenwoordig die over meerdere buurten verspreid is.
En sluit dit ook niet aan op het voornemen van de gemeente om buurten er onderling uit te laten komen? Als afspraken op papier worden
gezet en ook worden nageleefd kan er wellicht veel meer dan nu.
Horeca punaises
Sinds jaar en dag dienen horeca ondernemers hun terras binnen de door de gemeente aangebrachte markeringen te plaatsen, dat betekent soms
dus dat het een wel erg klein terrasje wordt, zoals hier aan de Haarlemmerdijk.
De gemeente gaat handhaven, maar wat dan?
Het is volstrekt niet helder welke criteria er exact gelden, dat komt mede doordat de ene buurt de andere niet is. De Elandsgracht kan
bijvoorbeeld bestempeld worden als uitgaansgebied maar geldt dat dan ook voor de vele straatjes waar de meeste horeca gevestigd is en dus
ook veel bewoners overlast ervaren?
Er is wet- en regelgeving waaraan een ondernemer zich dient te houden maar dat zijn regels die van algemene aard zijn. Ik noem ze, maar
de belangrijkste zal worden: 'hoe ga ik met mijn buurt om, en dat is iets wat voor ondernemers en bewoners geldt'. Kortom, op micro-niveau
kent iedereen elkaar en zullen er afspraken gemaakt moeten worden, als dat lukt zal de gemeente zich meer afzijdig houden dan ooit.
Geluidsapparatuur in horeca-inrichtingen
Om overschrijding van de geluidsnormen te voorkomen, moeten horecabedrijven voor alle vormen van muziek gebruik maken
van een eindversterker met een begrenzer.
Ontheffing geluidsvoorschriften horecabedrijf
Als er meer geluid wordt gemaakt dan toegestaan moet daarvoor een ontheffing worden aangevraagd.
Terrasvergunning
Voor het inrichten van een terras bij je horecabedrijf is een vergunning vereist.
Exploitatievergunning horecabedrijf
Iedere onderneming waar eten of drinken wordt verkocht die ter plaatse kunnen worden geconsumeerd dient te beschikken over een
exploitatievergunning.
Drank- en horecawetvergunning
Deze landelijke vergunning is vereist als er alcoholische dranken worden verkocht die ter plaatse kunnen worden genuttigd.
Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten
U heeft toestemming nodig om kansspelautomaaten te plaatsen in een horecazaak, behendigheidsautomaten vallen hier niet onder.
Omgevingsvergunning
Deze is niet altijd vereist maar u kunt er vanuitgaan dat als u meer dan vijfitg mensen tegelijkertijd wilt ontvangen u deze nodig heeft
indien u een deel van het gebied rodnom uw horeca-onderneming wilt betrekken bij een activiteit, wat het terras dus ook is..
Meer informatie
De nota die je hieronder ziet is een stuk dat ik kreeg maar waarvan ik geee officiële versie kon vinden maar het geeft wel goed
aan waaraan de gemeente denkt. De andere link gaat naar de gemeente, maar vreemd genoeg zul je daar de horecanota niet aantreffen.
NOTA HORECABELEID
LINK NAAR DE GEMEENTE PAGINA OVER HORECA