Rode Loper Amsterdam Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


Jarenlang was de entree van de stad een schande, het Damrak zag er niet uit, louche hotels en schimmige winkels waren het lot van de toerist als hij al veilig was aangekomen op het Centraal Station en de oversteek naar het Damrak zonder kleerscheuren had volbracht. En eindelijk ziet men het licht. En dat mag ook wel want dagelijks loper er 100.000 mensen over het Damrak!

Of het met de NZ-lijn te maken heeft zal wel, daarvoor moest zo'n beetje de halve stad op de schop en kregen Amsterdammers het gevoel in een eeuwige bouwput te leven. Maar aan het eind van iedere tunnel is licht, dus ook in deze. De loper kan bijna uit, letterlijk. Want er komt een rode loper die de entree moet gaan vormen van de stad.

Maar rood wordt ie niet

Het aanvankelijke plan bestond om de loper ook daadwerkelijk rood te maken. Hij wordt grijs, en zeg nou zelf, het wordt eigenlijk best mooi en rood, tja, wat moet je nou eigenlijk met een rood lint door de stad.


De Amsterdammer wordt ongeduldig

De gemeente maakt haast met de herinrichting van het Damrak tot aan de Vijzelgracht omdat de ondergrondse werkzaamheden zover gevorderd zijn dat de bovenliggende straten kunnen worden opgeknapt. Als de straten mooier worden dan voorheen weten ook niet metro-reizigers waarvoor zij jarenlang in de rotzooi hebben gezeten. Tussenliggende plekken zoals de Dam, het Rokin, de Munt en de Vijzelstraat worden grondig aangepakt.

De 'Rode Loper' zal uiteindelijk worden doorgetrokken naar de RAI. Voor sommigen een vreemde keuze omdat daarmee tekort wordt gedaan aan de Wallen, Het Rembrandtplein, de Joodse buurt, de Jordaan en het Leidseplein, om maar wat te noemen, maar er moesten nu eenmaal keuzes worden gemaakt. De RAI is een belangrijk centrum voor de handel dus loopt de lijn via het Weteringcircuit en de Albert Cuyp door naar de Scheldebuurt.

Met het plan om de Ferdinand Bolstraat vanaf de Stadhouderskade tot de kruising met de Ceintuurbaan autovrij te maken, is tijdens een deelraadsvergadering in Zuid aangenomen. Hiermee komt de nadruk te liggem op wandelen en fietsen. Als altijd moest er een compromis worden gesloten, de zijstraten blijven voor auto's berijdbaar waardoor er veel sluipverkeer zal ontstaan met als gevolg een gevaarlijker situatie voor omwonenden.

Verlichting

Ik moet nog zien hoe dit uitpakt want de plannen zijn nogal revolutionair te noemen, de meeste verlichting zal namelijk komen te hangen terwijl lantaarnpalen juist vaak een aparte sfeer brengen. Het argument om van de lantaarnpalen af te stappen is een oneigenlijke, men stelt dat veel bewoners en winkels klaagden over lantaarnpalen voor hun deur, ik geloof daar helemaal niks van.

Voor iedere buurt is een ontwerp opgesteld en zijn er inspreekavonden. Klik HIER voor meer informatie van de Gemeente hierover of bel met een van deze dames: Marian Breeman, 06 109 15 614, Saskia Huft, 06 133 89 866.


BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Rokin

In de geschiedenis van Amsterdam vormt de Amstel de oorsprong van de stad, ergens in een bocht zullen vissers zich gevestigd hebben op een stuk grond, vandaar de naam 'Aemstelredam'. De Amstel liep toen door naar zee, waar zich nu het Stationsplein bevindt. Tegenwoordig houdt de Amstel op bij de Munt. Het water van het Damrak werd rond 1850 voor een groot deel gedempt en uiteraard stroomde de Amstel toen al lang niet meer door want de Dam bestaat al honderden jaren.

Het Rokin werd in 1945 deels drooggelegd, tussen het Spui (de straat die loopt vanaf het Spui tot aan het Rokin heet wonderlijk genoeg ook Spui) en de Dam loopt sindsdien geen water meer. Net als op het Damrak is er nog wel water voor de rondvaartboten. Aan het Rokin scheidt het water tegenwoordig dus de Oude Turfmarkt van (een deel) van het Rokin.

>>> ROKIN

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2024 MokumsNL