Koning Willem I
Grappig, het is WillemSbrug en WillemSstraat maar Willemsluis (met één 's', hoewel sommigen ook daar weer anders over denken), terwijl ze
alle drie vernoemd zijn naar Koning Willem. Maar toch is hier een goede reden voor. De sluis heet eigenlijk 'Willem I Sluis', die I is door de jaren heen
verdwenen en in de volksmond werd het Willemsluis.
Foto Noordhollandsch Kanaal: Noord-Hollands Archief, Haarlem >>>
Formeel zouden we moeten praten over de Willem I Sluis, de in 1824 gebouwde sluis als onderdeel van het Groot Noordhollandsch Kanaal. Het Groot
Noordhollandsch Kanaal is in feite de voorloper van het Noordzeekanaal en ontsloot Amsterdam voor grote schepen via Den Helder, Alkmaar en
Purmerend naar het IJ.
Tot 1824 moesten zeeschepen van en naar Amsterdam over de woelige en op veel plaatsen ondiepe Zuiderzee. Dat maakte de tocht gevaarlijk en langdurig dus moest
er een alternatief komen. Dit gebeurde op initiatief van Koning Willem I. Maar ook dit kanaal was met tal van bochten en ondiepe gedeelten niet eenvoudig
bevaarbaar. Toch was het kanaal enig in zijn soort want havensteden liggen doorgaans aan zee, Amsterdam destijds niet. Een rechtstreekse verbinding van
Amsterdam naar IJmuiden durfde men toen nog niet aan. Het kanaal voldeed echter vanaf het eerste begin al niet. Het latere alternatief, het Noordzeekanaal
loopt wel van Amsterdam rechtstreeks naar de Noordzee bij IJMuiden.
Weetje 01
Het Noordhollandsch Kanaal is het langste kanaal van Nederland, namelijk 78 kilometer, het Noorzeekanaal meet 'slechts' 21 kilometer.
Weetje 02
'Hij ligt voor Pampus'. Kent u vast wel.
Pampus was ooit een ondiep gedeelte van de Zuiderzee, zeg maar een zandplaat, vlak voor de toegang tot de Amsterdamse haven. Omdat schepen niet altijd
precies wisten hoe deze ondiepte te vermijden liepen ze wel eens vast en moesten dan wachten om vlot te worden getrokken.
Dit kon dus zo een paar dagen duren waardoor de schepen voor 'dood' lagen. Aan de ka werd dan over een schip dat was vastgelopen geroepen 'hij ligt
voor pampus'.
Drie sluisen
In 1817 werd een aanvang genomen met de aanleg van het Noordhollandsch Kanaal, er moesten drie sluiscomplexen gebouwd worden, een te Amsterdam, een te Purmerend
en een in Den Helder. De sluisen bestaan uit twee zogenaamde 'kolken'. Een kleine voor de pleziervaart en een grote voor de beroepsvaart. De kleine kolk
van de Willem I Sluis in Amsterdam doet sinds 1992 geen dienst meer.
De kleine sluis wordt echter toch gerenoveerd omdat deze deel uitmaakt van de waterkering in Noordholland en voor het spuien en de vismigratie. Bij de
restauratie wordt de monumentale waarde van het complex behouden.
Weetje 03
De ruim vijf jaar die er vanaf 1817 voor de bouw nodig waren verliepen niet geruisloos. Er waren regelmatig opstootjes en spanningen met de arbeiders die vonden dat ze
te hard moesten werken en te weinig betaald kregen. In 1823 werd een aannemer tijdens een uit de hand gelopen conflict over betalingen op straat opgehangen
waarop Koning Willem I het leger inzette om de voortgang te waarborgen.
Het beheer van het Noordhollandsch Kanaal is in handen van Rijkswaterstaat, de Willemsluis bij de provincie Noord-Holland.
Charles Aznavour in de HMH
MokumsNL bezocht op 14 december 2013 het concert van de Franse chansonnier Charles Aznavour. Hij had inmiddels de respectabele leeftijd van 89 jaar bereikt
en zijn stem was dan ook niet meer zo 'piep' maar ons viel het uiteindelijk reuze mee. Een concert van Aznavour blijkt dan inderdaad een belevenis te zijn.
De man heeft humor, wijze lessen en zingt gewoon erg goed. Nieuwe liedjes werden afgewisseld met zijn grootste successen, een feest om te zien en te horen.
>>> ...lees meer over de HMH...