De begin 2011 uitgezonden televisieserie Adam en Eva werd door velen als verfrissend bestempeld, zeker
voor een nieuwe serie waar je nog even 'in' moet komen waren de reacties zeer positief en daar
was ik het volledig mee eens.
Deze dramaserie in acht delen (waarom niet tachtig!) met een komisch randje is een project van
de drie publieke omroepen de VARA, NTR (voorheen de NPS) en de VPRO. Het verhaal speelt zich af
in Amsterdam en omdat dat voornamelijk op straat is kan het al bijna niet meer misgaan.
Een goed script en wat verfrissende acteurs en je bent lekker op weg.
Adam E.V.A
De serie draait om twee jongeren, Adam en Eva. Leuke vondst dus, A'dam (tevens de afkorting voor
Amsterdam) en E.V.A. ('en vele anderen'.) Teun Luijkx is een ietwat onbenullige gozer, je ziet ze wel eens,
die sukkeltjes van het Zeeuwse platteland die zich razendsnel aan moeten passen omdat ze anders
ondergedompeld raken. Ik ken de acteur Teun niet maar hij komt sympathiek over en dat legt hij goed in
zijn rol.
Eva is een oude bekende. Zij wil af van 'het liefje van Tygo' en de ondeugende tienerrol die zij speelde
in Dunya en Desie (zelfde schrijver, Robert Alberdingk Thijm), een andere serie bij de publieke omroep
van enkele jaren geleden. Eva wordt gespeeld door Eva (!) van de Wijdeven.
Amsterdamse Eva heeft net een verhouding achter de rug met een hoge ambtenaar en Adam komt de stad
ontdekken en botst pardoes tweemaal op één dag tegen Eva aan. De vonk slaat over. Wat een
geluk dat ze ook nog eens buren worden. Het toeval moet nu wel stoppen maar om even het plaatje
neer te zetten is dit een aardige entree.
Een sterk merk werkt
Ik geloof in kruisbestuiving, alle vormen van marketing zouden wat mij betreft geoorloofd moeten zijn
want de consument kan zelf wel kiezen. Dure zorg, olie en medicijnen zijn ons ook opgedrongen en
die kosten samen meer dan wat een beetje reclame nog uit mijn portemonnee kan trekken.
Subluminale reclame is eigenlijk verboden. Je ziet dan iets maar eigenlijk ook weer niet. Je hersenen
reageren er echter wel op en doen er ook iets mee. Zo was er ooit een flesje Coca Cola te zien in een
split second tijdens een film. Niemand 'zag' de fractie van een seconde maar in de pauze was de
omzet in flesjes Coca Cola vele malen hoger dan tijdens andere films.
Door cross-mediale marketing kunnen merken elkaar versterken. De serie kan doordat men op Twitter
praat over de verfrissend nieuwe manier van filmen aandacht trekken van diegenen die normaal niet
zouden kijken. In de serie zijn er subtiel elementen verwerkt die de consument in de kijker aan moeten
spreken, straks een voorbeeld.
Van het web wordt uitstekend gebruik gemaakt. De
website (link) vertelt wie
de hoofdrolspelers zijn, 'praat' je bij en maakt je nieuwsgierig. Na iedere aflevering werd de
site bijgewerkt met wat er te zien is geweest. Zo kun je de locaties waar gefilmd is bekijken. Ik denk
dat dit een prima manier is om de stad te leren kennen.
Je kunt 'terughalen' waar Adam en Eva elkaar voor het eerst tegen kwamen. Mocht je dus een aflevering
gemist hebben, geen nood.
Posters met jouw kop erop
Je hebt ze misschien gezien, de posters ter promotie van de serie. Je ziet Eva en Teun met hun
eigen poster die ingekleurd is met kleine foto's van jou en mij. Van Hyves en Facebook zijn
profielfoto's gebruikt. Maar om je het speuren op straat naar de poster en je 'eigen bijdrage' te
vergemakkelijken kun je onderaan deze pagina de posters in PDF formaat downloaden. Nu, lang nadat de serie op
TV was zijn de posters uiteraard uit het straatbeeld verdwenen.
Ik kon blijven kijken
Wow, net als de naam van de serie is ook de titelsong perfect gekozen en speelt ook al in op het
concept. Deze ode aan Amsterdam is geschreven door Jasper Boeke en Robert Alberdingk
Thijm.
Een geheim concept, dat wel, althans, voor een groot deel want er verschenen marketingfoefjes
die sommigen 'op het randje' vonden.
Terug naar de titelsong. Die werd iedere aflevering door een andere artiest gezongen. Ook dus weer
zoiets verrassends waar men over praatte. Goed voor de serie, goed voor de artiest.
Stukje tekst:
Ik kan blijven kijken naar jou, Amsterdam
Als je pracht zich al 's ochtends ontvouwt
Elk hoekje, elk plein, ied're straat, elke gracht
Alles aan jou is vertrouwd
En steeds trekt opnieuw weer een wereld voorbij
met mensen die ik nooit eerder zag
Die ook naar je kijken, en net zoals zij
verander je iedere dag
Ik kan blijven kijken naar jou...
Ik kan blijven kijken naar jou...
En doe dat, dag in en dag uit
Tot ik 's avonds mijn ogen weer sluit
Prijsvraag
Bij een goede campagne mag een prijsvraag natuurlijk niet ontbreken. Je kon zelf een versie
van de titelsong maken.
De accoorden, tekst, een pianoversie en een gitaarversie stonden op de site. Alles mocht. Mixen,
inzingen of de boel helemaal overhoop gooien. De beste versie won een prijzenpakket met cd's,
boeken, A'dam - E.V.A.- merchandise en een ontmoeting met Giel Beelen in zijn radioshow bij 3FM!
Seks sells
In de eerste aflevering was al even een voetfetisjist te zien die helemaal los ging op het onderstel
van Eva. De omroep 'beloofde' dat Adam en Eva later in de serie uit de kleren zal gaan.
Alle ingrediënten zijn denk ik wel aanwezig om van deze serie een succes te maken.
Inmiddels is de serie al herhaald, Eva en Adam bezochten inderdaad heel functioneel een naaktstrandje, of
het knullig was of knullig bedoeld maakt niet uit, het was gewoon dus gewoon lekker knullig en
aandoenlijk bovendien, en toch subtiel.
Marlies Dekkers, over cross-selling gesproken
Sluikreclame, mag dat eigenlijk wel? In de serie is dat uiterst subtiel aangepakt. Het lijkt een soort
van 'omgekeerde marketing'. Je gaat naar de serie kijken omdat er een BH van Marlies Dekkers in
aangeprezen wordt.
Wat wil het geval?
Er kwam een BH voorbij die opviel. Omdat Eva erin zit? Omdat ze hem uit doet? Of omdat het noviteitje
te koop is? Anyway, verschillende doelgroepen keken en toen dat de kijkcijfers opstuwde tot boven
het miljoen had iedereen gewonnen.
En nu wil je natuurlijk meer over die 'borstenhouder' weten. Het is een voorgevormde BH die unieke
kleuren heeft gekregen (diep rood met lichtoker en aubergine.) De appel, de bloesems en natuurlijk
de slang sieren de verschillende ontwerpen. De boodschap die Marlies Dekkers meegeeft is dat
de draagster ervan, net als Eva, keuzes maakt waarbij het 'echte leven in de grote stad' het
enige paradijs is.
En wie kan daar nou iets op tegen hebben?
Downloads:
Poster zoals die in de stad hing van Eva
Poster zoals die in de stad hing van Adam
Tekst van de titelsong 'Ik kan blijven kijken'
2theloo betekent een frisse toiletwinkel. Je vindt ze in de binnenstad, winkelcentra en op trein-
of tankstations. Uiteraard zijn de wc's en wasruimtes brandschoon.
Je koopt een kaartje voor een euro, daarmee kun je de wc-ruimte in. Als je klaar bent kun je
met je kaartje 50 cent korting krijgen op toiletartikelen die je in de winkel kunt kopen.
>>> ...2theloo...
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |