Oudste koopmansboek van Amsterdam
Heeft u wel eens gehoord van Symon Reyerszoon en Reyer Dircszoon? Ik niet. En volgens mij gaat
daar ook niet veel aan verloren, maar toch is het historisch gezien een ijkpunt wat deze twee mannen
hebben gedaan, in een ver, ver verleden.
Maar hoe is dit in de Canon van Amsterdam terecht gekomen? Dat geldt wat mij betreft soms ook
voor andere onderwerpen, ik heb er zo mijn eigen ideeën over.
Amstelodamum
Het Genootschap Amstelodamum is een stichting die zich tot doel heeft gesteld de kennis van
Amsterdam en de belangstelling voor de stad te bevorderen. Meer besef moet vanzelf leiden tot
een doelmatiger en breed geaccepteerd bestuurlijk beleid.
Het genootschap geeft sinds 1902 een maandblad uit. Al deze maandbladen zijn digitaal te
raadplegen.
In januari 1954 verschijnt de eerste uitgave van de veertigste jaargang van het orgaan
van Amstelodamum. Een van de artikelen gaat over:
De Oosterse handel te Amsterdam, een boek van
Mr. N. W. Posthumus, uitgegeven door
Uitgeverij E. J. Brill, Leiden, 1953
Het boek handelt over 'Het oudst bewaarde koopmansboek van een Amsterdams vennootschap betreffende
de handel op de Oostzee, 1485-1490'.
Het wordt behandeld door Mr. H. van Riel.
Links Van Riel, rechts Posthumus
Harm van Riel
Van Riel leefde van 1907 tot 1980 en was politicus voor de VVD en kreeg landelijke bekendheid
doordat hij zeer extreme standpunten had over onder andere abortus. Hans Wiegel is door hem ooit naar
voren geschoeven.
Van Riel studeerde klassieke talen en rechten en was een zeer belezen man en scherp debater en
is achter de schermen van de VVD altijd zeer invloedrijk en bepalend geweest. Hij zat in de
Eerste Kamer en trok zich in 1976 terug uit de politiek.
Van Riels' hobby was geschiedenis, hij had een fascinatie voor defensie, het leger. Zelf was hij
afgekeurd maar had graag Minister van Defensie geworden, door een intern conflict binnen de partij
werd hij gepasseerd.
Van Riel heeft diverse publicaties en boekbesprekingen op zijn naam staan over de geschiendenis
van Nederland en droeg vaak bij aan uitgaves zoals Amstelodamum.
Het koopmansboek, wel of niet van belang?
Het Genootschap Amstelodamum, bij monde van Harm van Riel, stelt in 1954 naar aanleiding van het uitkomen
van het boek van Posthumus: "De uitgave van een deel van de administratie van de Amsterdamse
kooplieden Symon Reyersz en Reyer Dircsz is stellig niet meer dan een aanloop geweest; het is
oud en daardoor merkwaardig.
Maar ook te primitief en te summier, dan dat het ons op zichzelf, al is het van geleerd commentaar
voorzien, veel verder zou kunnen brengen. Het is eigenlijk niet meer dan een simpele reeks notities
van dingen, die in de handel van deze personen zijn voorgekomen. Iets is er uit te halen over de
aard van door bepaalde Amsterdammers van en naar Dantzig verkochte producten, iets over de
prijzen, een klein beetje over de techniek van de handel en dit laatste nog bij wijze van
afleiding."
In feite zegt Posthumus dat je maar weinig kunt afleiden over hoe Amsterdam 'groot' is geworden. Maar
waar haalde Posthumus dan zijn informatie vandaan? Voornamelijk uit Duitsland, die documenteerden
in de die tijd meer en ook nauwgezetter. In vergelijking tot het 'oudste Hollandse koopmansboek'
zelfs juweelachtig.
Zonder Posthumus zou dit boek niet te begrijpen zijn geweest, het genootschap stelt namelijk in
1954 na het uitkomen van de verhandeling van Posthumus:
"Nuttig om te publiceren, en belangwekkend voor de specialist. Ook alleen voor hem begrijpelijk. Over
de transscriptie, waarover men zichzelf, wanneer men er tenminste verstand van heeft, een oordeel
kan vormen, omdat een facsimile van het werk in de publicatie is opgenomen, schijnt men volgens
deskundigen, die ik raadpleegde, een enkel maal van mening te kunnen verschillen." Dit, aldus
Harm van Riel.
Hiermee zegt hij dat het oudste koopmansboek niet meer is dan wat krabbels die door Posthumus
'vertaalt' zijn naar deze tijd en dat niet alle geleerdern het voor 100% eens zijn met Posthumus. Uit
het boek van Posthumus uit 1953 valt verder op te maken dat hij bij zijn studie veel van de uitgebreide
Duitse literatuur over de 15de eeuwse handelsgeschiedenis gebruik heeft gemaakt.
Mr. H. van Riel stelt na zijn bespreking van het boek van Posthumus dat de grootheid van Amsterdam
nog zeker niet volledig is te duiden maar dat de periode van 1450 tot 1490 nu meer is te overzien en
dat anderen een houvast hebben om door te gaan.
Hij sluit af met "Dit is een feit van betekenis in de geschiedenis van Amsterdam. Geschiedschrijving
maakte historie." Voor de duidelijkheid, hij heeft het hier over het in 1953 door Posthumus geschreven
boek dat onder andere gaat over 'het oudste koopmansboek".
Conclusies
* Het 'oudste koopmansboek' zou zonder het onderzoek, vertaling en toelichting door
Posthumus in 1954 nooit te begrijpen zijn geweest.
* Het 'oudste koopmansboek' bestaat slechts uit wat krabbels, enkele verhandelingen.
* Het 'oudste koopmansboek' maakt beperkt deel uit van hetgeen Posthumus
in 1954 publiceerde over Amsterdam in de periode 1450 tot 1490.
* Het boek van Posthumus is een vertrekpunt voor verder onderzoek over deze
periode dus ook zeker niet volledig.
* De Canon van Amsterdam zwijgt over Posthumus en Van Riel.
De Canon van Amsterdam noemt het 'oudste koopmansboek' maar kan dat alleen doordat Posthumus diepgravend
onderzoek heeft gedaan en dus eigenlijk ook de 'credits' zou moeten krijgen in venster zes van de Canon.
Mede aan de hand van zijn toelichting hoe je het boek van Reyerszoon en Dircszoon moet
lezen kan er iets meer gezegd worden over de handel en wandel van Amsterdam in de vijftiende eeuw. Ik
raad iedereen aan een bezoek te brengen aan het Amsterdam Museum voor een breder en
dieper inzicht in de geschiedenis van onze stad.
Ik baseerde me op het artikel van Mr. H. van Riel in:
AMSTELODAMUM
Maandblad voor de kennis van Amsterdam
Orgaan van het Genootschap Amstelodamum
4 1 e J A A R G A N G J A N U A R I 1 9 5 4
Amsterdam Museum
Het AM stelt zich ten doel de geschiedenis van Amsterdam toegankelijk en levend te houden door
een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.
Kalverstraat 92
Telefoon 020 52 31 822
Het oudste koopmansboek is venster 6 van de Canon van Amsterdam.
TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS