De vooruitgang kun je niet tegenhouden, Mokums is dan ook geen tegenstander van de NZ-lijn, je kunt ook niet eeuwig over de wijze van besluitvorming blijven
zeuren, gedane zaken nemen geen keer en eerlijk is eerlijk, als de NZ-lijn eenmaal daar is zal dit een 'massive' uitstraling naar het buitenland
hebben. Amsterdam is enorm in ontwikkeling, eigenlijk gaat het nog niet eens snel genoeg.
>>> Onderkaak van een aapje, waarschijnlijk uit de tijd van de VOC >>>
"We liggen goed op schema en zijn ervan overtuigd dat de eerste metro uiterlijk oktober 2017 gaat rijden, misschien wel eerder, maar we beloven niets. Er
wordt 24 uur per etmaal hard gewerkt en het zwaarste werk is achter de rug", aldus Duco Vaillant, coördinator van het kennisweb rondom de Noord-Zuidlijn,
met wie ik woensdag 9 januari 2013 een afspraak had.
Bezoek zelf de NZ-lijn aan het Rokin
Van dinsdag tot en met zondag kun je afdalen naar de NZ-lijn. Aan het Rokin, net even voorbij de halte Rokin als je vanaf de Munt komt, is een kijkpunt.
Als je meer informatie over de NZ-lijn wilt kun je een bezoek aan het informatiecentrum brengen op het Centraal Station of bel: 020 - 344 50 70. Daar
kun je ook een afspraak maken om een film te bekijken en af te dalen in het hoofdstation.
De Kathedraal
Het station aan het Stationspein wordt door de bouwers 'de Kathedraal' genoemd, de reden laat zich raden zodra afdaalt, ik deed dat zondag 13 januari 2013 en
natuurlijk is er nog niets af maar de contouren van een imposant metrostation onder de grond wordt goed zichtbaar. Hieronder enkele foto's.
'Coole' stad
Anno 2013 is Amsterdam een van de drukst bezochte steden ter wereld, als je afgaat op het aantal inwoners in ieder geval, en toch noemt zelfs EU topman
Baroso Amsterdam de 'coolste' stad die hij kent. Ik herken dat zo. Als ik door de stad loop is de NZ-lijn alom aanwezig, en dat zou dus eigenlijk niet
zo moeten zijn want de NZ-lijn is een metro, maar toch went dat, al die obstakels.
Verkeersgevaarlijke situaties worden met gemak overwonnen en even een straatje omlopen omdat de boel open ligt is bijna de normaalste zaak van de
wereld geworden. Zeker, ergernissen horen er ook bij maar je ziet toch ook wel wat ontstaan hoor.
De boor
Of liever gezegd, de boren. Aanvankelijk waren het er twee, maar toen kwam er in de Vijzelstraat een kink in de kabel, het boren moest worden stilgelegd
want binnen korte tijd verzakten de huizen daar. Vervolgens werden er twee nieuwe boren besteld om van de andere kant verdre te gaan, er werd naar het
punt geboord waar men gebleven was, zo ging er geen kostbare tijd verloren.
De boren hebben vrouwennamen, eerst waren daar Gravin en Noortje, door de Vijzelgrachtproblemen kwamen Molly en Victoria het boorteam versterken. Nog voor
de winter van 2012/ 2013 werd het sein 'boorwerk klaar' gegeven. De 'trein' achter de boren zijn ontmanteld, de boorkoppen zelf volgen snel, eindbestemming:
hoogovens IJMuiden. Wie weet zet je in de toekomst je fiets op slot met oud ijzer van Molly.
De tunnelboormachines zijn ieder 83 meter lang en hebben een doorsnede van bijna zeven meter, ze wegen per stuk 870.000 kilo. Achter de boorkop bevindt
zich een 'trein' van zes wagons. Hieronder een filmpje uit de expositieruimte van een van de boren, om je een idee te geven van de imposantheid van een
boor.
De gehele boormachine bestaat uit een boorschild aan de voorkant, het graafwiel en de volgwagens. Op deze volgwagens staan onder andere pompen en
transformators. Ook is er een kantine!
Feiten en cijfers van de boren
Diameter 6,88 meter
Lengte 83 meter
Gewicht 870 ton per machine
2400 kW vermogen
De eerste tunnelboomachine is te herkennen aan de blauwe graaftanden en heet Gravin
Tunnelboormachine nummer twee heeft rode graaftanden en heet Noortje
De derde tunnelboormachine heeft een geheel blauw graafwiel en heet Molly
Victoria, de vierde en laatste tunnelboormachine heeft een geheel rood graafwiel
Één geboorde tunnel is 3,1 kilometer lang. In totaal is er 6,2 kilometer geboord
Per dienst zijn er circa 25 mensen aan het werk in de boormachine en op het werkterrein
Sint Barbara
Wat deze heilige met de NZ-lijn te maken heeft kun je zo bedenken, zeker als je weet dat veel werkers aan de lijn een mijnwerkers-verleden hebben en uit
Zuid-Duitsland komen. Of je nu gelovig bent of niet, arbeiders die onder de grong werken doen dat pas als de boor gezegend is en er een kappeletje is
ingericht. Velen slaan een kruisje, iedere dag. Voordat de tunnelboormachines ook maar éé groeven in de Amsterdamse grond, werden ze ingezegend door een priester.
Barbara zou zijn opgesloten in een kelder om haar geloof af te zweren, dat deed zij echter niet en overleefde. De mijnwerkers en dus ook de aanleggers van
de NZ-lijn zien in haar de beschermheilige. En tot nu toe heeft het gewerkt want er is nog geen ongeluk gebeurd.
Ziek? Naar huis!
In de catacomben van de NZ-lijn is het koud en de luchtdruk is anders, werken met een griepje onder de leden is dan extra ongezond maar de kans op
besmetting van collega's is ook groot. Iemand die verkouden wordt moet naar huis, als je meer niest dan normaal kun je ook inrukken. Er wordt
nauwlettend op toegezien dat er niemand ziek op het werk verschijnt.
Bijenkorf, angsten terecht, maar ongegrond
Hoewel de Bijenkorf terechte zorgen had bleken die achteraf niet terecht. Uit voorzorg is de grond onder het gebouw verstevigt en zijn er stutpalen
aangebracht (zo noem ik die maar om je de technische specificaties te besparen), waardoor het gehele gebouw twee milimeter omhoog kwam. De verwachting
was dat tijdens het boren het gebouw tussen de twee en vier milimeter zou indalen, omdat twee milimeter aanvaardbaar is stutte men dus het gebouw en 'duwde'
men het als ware omhoog, maar het daalde dus niet tijdens het boren.
Dus, u bevindt zich op 'hoger' niveau want de Bijenkorff is door de aanleg van de NZ-lijn niet gezakt maar twee milimeter gestegen.
Stations Noord
Noorderpark
Centraal Station
Rokin
Vijzelgracht
De Pijp
Europaplein
Station Zuid
Nieuwe wagons
De huidige metrostellen zijn op, die worden naar het grof vuil gebracht met dank voor bewezen diensten. Er komen nieuwe wagons waarin je van voor
naar achteren kunt doorlopen, ook zijn ze tien centimeter hoger dan de huidige metrostellen.
Oudste opgraving
Het is jammer dat er van het Damrak nauwelijks iets bewaard is, de boren hebben daar vernietigend werk gedaan maar toen de stadsarcheoloog eenmaal de
stad had overuigd van het onderzoeken van de grond voordat graafmachines tekeer gingen heeft zijn vruchten afgeworpen. Het oudste voorwerp dat is gevonden
dateert van 2500 voor Christus. We weten dus zeker dat er 4500 jaar geleden al mensen leefden waar wij nu dagelijks vertoeven.
Het avontuur in Spanje zit erop, we schrijven enkele jaren later in de tijd, we zijn weer terug in Mokum, de Jordaan. Wellicht herinner je je nog dat 'Opoe',
gespeeld door Carry Tefsen, op het eind van de vorige serie kwam te overlijden maar niet getreurd, ze is op miraculeuze wijze uit de as herrezen.
De jaren 80, de Kroning van Beatrix, de krakersrellen vanwege de aanleg van de metro en de niet te stuiten opkomst van het softdrugstoerisme komen allemaal
voorbij, de personnages blijven echte Jordaners, de liedjes zijn weer eigentijds, zo zingt Georgina Verbaan een Nederlandse vertolking van een lied van
Cyndi Lauper, je weet niet wat je ziet en hoort, zo leuk als ze dit doet.