Op het Spui in Amsterdam staat een beeldje van de Amsterdamse beeldhouwer Carel Kneulman. Het beeld
stelt een Amsterdamse belhamel voor met een grote mond, maar een klein hartje.
Op 10 september 1960 werd het beeld onthuld maar anderhalf jaar daarvoor was er al een gipsen variant
van geplaatst die al snel gestolen werd. Een donatie van een sigarettenfabrikant maakte het
mogelijk een bronzen exemplaar te plaatsen.
HENRI KNAP
De benaming 't Lieverdje is door Henri Knap bedacht, hij had een column in Het Parool waarin een klein straatschoffie zijn opwachting maakte. Een boefje
dat streken uithaalde maar die het goed bedoelde. De reacties waren zo positief dat Knap vaker een verhaal verzon met als hoofdpersoon 't Lieverdje.
PROVO or not to PROVO!
In de roerige zestiger jaren werd het beeldje steeds vaker het middelpunt van protest. Juist omdat
het beeld betaald was door een sigarettenfabrikant waren er protesten rondom het beeld onder
aanvoering van anti-roker Robert Jasper Grootveld, tegen de tabaksindustrie.
Provo was een anarchistisch geïnspireerde beweging die ploteseling verscheen en geruisloos
weer verdween. Provo werd in 1965 in Amsterdam opgericht door onder meer Roel van Duijn,
Luud Schimmelpennink en Grootveld.
Het tijdschrift Provo trok aandacht onder jongeren van over de gehele wereld. Het
gooien van rookbommen tijdens het huwelijk van prinses Beatrix en Claus was een van de
meest opmerkelijke acties. De 'geest' van de beweging was kritiek op de maatschappij leveren en
contraversiële oplossingen aandragen.
Vrije liefde, natuur, milieu, emancipatie, vernieuwing en democratisering waren topics. Met name de
onorthodoxe oplossingen stonden een langdurig succes in de weg. Na twee jaar was de beweging ter
ziele, symbolisch werd Provo begraven in het Vondelpark
De Amsterdamse kraakbeweging kwam in feite voort uit de denkbeelden van Provo die ondanks het
korte bestaan nog lang hebben doorgedreund.
Het Lieverdje was dus vaak het vertrekpunt van acties en middelpunt van protest. Het beeld
op zich was niet zo bijzonder, waar het voor stond wel. Amsterdammers zegt het beeld weinig. De
meesten herkennen zich niet in het 'beeld' van het beeld van de 60-er, 70-er en 80-er jaren
waarin 'anti' een toverwoord leek..
Toch zijn er voldoende positieve impulsen geweest rondom het Lieverdje om terecht een venster te
reserveren in de Canon van Amsterdam.
Het Lieverdje is venster 45 van de Canon van Amsterdam.
TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS
Joden werden op transport gesteld naar vernietigingskampen als Sobibor en Auschwitz.
Dagelijks werden er in 1942 afgeladen treinen richting Duitsland gestuurd, ze kwamen leeg terug.
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |