De Verenigde Oost-Indische Compagnie was in de zeventiende eeuw een handelsbedrijf dat als enige bedrijf
in het westen handel mocht drijven met het oosten. Door dit monopolie was het jarenlang ook het grootste
handelshuis ter wereld, totdat er kapers op de kust kwamen.
Nieuwe vaarroutes
Aanvankelijk had Portugal het recht om te handelen want zij hadden immers ook de vaarroutes ontdekt die
zij strikt geheim hielden. De voorlopers van de VOC stuurden echter expedities naar het oosten om ook
vaarroutes op te kunnen tekenen.
In 1600 richtten de Engelsen de Oost-Indische Compagnie op, landsadvocaat Johan van Oldenbarnevelt zag
dit met lede ogen aan en wendde zijn invloed aan. Hij had officieel weinig te zeggen maar als mentor
van de jonge Maurits die stadhouder was (en dus de werkelijke macht had), kon Van Oldenbarnevelt
het tij te keren.
In 1600 had hij dat ook al gedaan toen hij Maurits aanzette de slag bij Nieuwpoort te beginnen wat
overigens maar net goed afliep omdat de daar te bestrijden piraten werden geholpen door Spaanse
troepen.
Wie had de macht?
Van Oldenbarnevelt dwong via de Staten-Generaal alle compagnieën samen te gaan waardoor op 20
maart 1602 in Middelburg de uit zes kamers (waaronder Amsterdam en Middelburg) bestaande VOC een
feit was. De oude eigenaren kregen een aandeel ter grootte van hun inbreng in de nieuwe
compagnie, hiermee werd de grond gelegd van wat later de Amsterdamse beurs zou worden want hiermee
werden er voor het eerst in de wereld aandelen uitgegeven.
Toen er meer geld nodig was konden ook anderen een aandeel kopen.
Amsterdam had een meerderheid, daar wilde men een agressieve handel. Hierdoor was militaire bescherming
nodig om de belangen te beschermen en handel af te dwingen. Een compleet leger werd er naar de Oost
gezonden, voornamelijk bestaande uit onervaren avonturiers.
De kosten die dit met zich meebracht en de corruptie werden de ondergang van de VOC, mede omdat ze
niet opgewassen waren tegen de stugge Engelsen en de sluwe Fransen. Oorlogen met de Engelsen beletten
veel schepen thuis te komen en de Fransen vielen Nederland binnen. De staat nam helemaal aan het
eind van de achttiende eeuw de VOC over waarmee in feite het pleit beslecht was.
Veel bedrijvigheid
De VOC ondernam bijna 5.000 reizen. Bekende kapiteins waren van Warwijck en Jan Pietrszoon Coen. Schepen
waarmee ze vaarden waren de Amsterdam, de Concordia, de Voetboog en de Batavia.
In 2002 was het 400 jaar geleden dat de VOC werd opgericht, ter gelegenheid hiervan werd het
VOC Kenniscentrum opgezet dat informatie over de VOC geeft (link staat onderaan.)
De V.O.C. is venster 10 van de Canon van Amsterdam.
TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS
De canon van Amsterdam vertelt het verhaal van een stad aan de hand van voorvallen. Analyse die
gemaakt is is dat Amsterdam een tolerante stad is met vele nationaliteiten.
1200
Dam
1683
Sociëteit van Suriname
1838
Artis
1965
Het lieverdje
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |