In Nederland wordt gefietst, in Amsterdam is fietsen 'a way of life', of liever gezegd 'a way to live'.
Want zonder fiets ben je niets, de auto kun je nauwelijks ergens kwijt en als je dan al een plekkie
gevonden hebt betaal je je blauw.
Het openbaar vervoer is geweldig, niet goedkoop, maar als je meerdere locaties redelijk dicht bij
elkaar wilt zien is een fiets een echte uitkomst.
Op de fiets zie je ook meer
Amsterdam is een studentenstad en een student fietst nu eenmaal graag, al was het maar om van faculteit
tot faculteit (of de kroeg) te komen. Kom je in de buurt van een universiteitsgebouw dan zie je
vanzelf de bergen fietsen wel.
Maar ook de bewoners van de stad fietsen graag. De wachttijd voor een parkeervergunning is minstens
vier jaar dus dat geeft vanzelf al een probleem en de fiets dus een oplossing. Maar even naar de markt op de fiets is ook nog eens
zoveel makkelijker want je parkeert 'voor de deur'.
Net zoveel fietsen als inwoners, nou dat nog net niet
Amsterdam liep qua aantal inwoners richting de 800.000 inwoners en naar schatting zouden er 500.000 fietsen zijn. Maar de aantallen groeien
naar elkaar toe. Er wonen anno 2012 nog 'slechts' 750.000 mensen in Amsterdam en het aantal fietsen wordt thans geschat op 600 tot 650.000.
Nog even en er is op iedere Amsterdammer een stalen ros aanwezig.
Een groot deel ervan is echter onbeheerd achtergelaten omdat de bel het niet meer doet, en zeg nou zelf, dan neem je
toch gewoon een ander? Ook ligt een deel in de gracht want voor sommigen lijkt dat de ideale parkeerplaats voor de fiets van een ander te
zijn.
Pas dus op, zet je fiets altijd ergens aan vast, anders neemt een ander hem mee of gebruikt hem als vliegend voorwerp.
'Wegslepen' mag niet zomaar
Overijverige ambtenaren op het stadhuis storen zich (overigens meestal terecht) aan fietsen die lang
in rekken of aan bruggen staan en niet meer opgehaald worden door de rechtmatige eigenaar.
Maar het verwijderen van foutgeparkeerde fietsen kan niet zomaar. Alleen als een fiets echt
overlast veroorzaakt of een gevaarlijke situatie veroorzaakt mag deze direct worden weggehaald. Anders
moet de gemeente de eigenaar in kennis stellen van de overtreding.
Omdat een fiets geen kenteken heeft is de gemeente verplicht een beschikking aan de fiets te
bevestigen. Na een bepaalde periode mag de fiets dan alsnog worden losgeknipt, verwijderd en
vernietigt of verkocht.
Als je fiets 'weg' is kun je altijd nog het fietsdepot proberen.
Fietsdepot
Adres: Bornhout 8 in het Westelijk Havengebied
Telefoon: 020 - 33 44 522
Fietsen is een kunst, kunst op de fiets
Waar herken je een fietsende toerist aan? Dat hij meer ruimte nodig heeft dan een vrachtauto. Bij
Hollanders zit het fietsen in het bloed maar Japanners en Amerikanen hebben soms nog nooit een fiets
van dichtbij gezien, om over Spanjaarden maar te zwijgen, die zijn van nature al zo lui als wat.
Maar de ideale kunstroute van Amsterdam leg je per fiets af. In Amsterdam staan ruim duizend
kunstwerken en beelden buiten (link) en alle musea zijn prima per fiets
te bereiken.
Amsterdam heeft een kunstroute samengesteld, download deze hier:
AMSTERDAMSE KUNSTROUTE.
Fiets parkeren
Er zijn tal van (vaak) gratis bewaakte fietsenstallingen, als er evenementen zijn zet de gemeente mobiele
fietsenstallingen in om de overlast te beperken. Bij het Centraal Station is een fietsflat met plaats
voor drie duizend fietsen.
Ook worden er steeds meer fietsenrekken in de wijken geplaatst zodat de fietsen niet her en
der worden neergeplant.
En uiteraard. Er zijn enorm veel bruggen en palen in Amsterdam. Als je daar je fiets aan zet kan die niet
zomaar weggehaald worden. TIP: in veel wijken van Amsterdam heb je bewakingscamera's van de poltie. Je
herkent ze zo. Als je daar je fiets onder zet staat die er de volgende dag ook nog.
Fiets weg? even een junk aanschieten
Tja, zo ging dat tien jaar geleden. De markt werd in stand gehouden doordat nieuwe en tweedehands fietsen
duur waren en de pakkans voor steler en heler zeer klein.
Dat eerste is nog steeds zo, dat tweede is sterk verbeterd. Er worden volgens de statistieken veel minder
fietsen gestolen dan tien jaar geleden. Hoezeer dat te maken heeft met het maar niet meer aangeven van
fietsendiefstal weet ik niet maar de camera's, betere sloten, gegraveerde fietsen en bewaakte
stallingen dragen zeer zeker bij tot een netter straatbeeld en minder diefstallen.
Weetjes
* Dagelijks wordt er zo'n twee miljoen kilometer per fiets afgelegd
* Er zijn ruim 600.000 fietsen
* Van de fiets wordt meer gebruik gemaakt dan van het openbaar vervoer
* Er ligt meer dan vier honderd kilometer fietspad in de stad
* Een op de drie fietsers in Amsterdam krijgt ooit een ongeluk
* Voor een op de twee fietsen is een rek of parkeerplek beschikbaar
* Per jaar vinden er 650 ongevallen plaats met letsel waarbij een fietser betrokken is
* Gemiddeld overlijd er iedere twee maanden een fietser na een ongeluk
Fietsen voor niet-Amsterdammers
U heeft twee mogelijkheden, het kopen van een fiets van een junk zoals onder (ook buitenlandse) studenten
gemeengoed is raad ik sterk af. Je houdt iets in stand dat slecht is voor de stad en de heler want die
komt zo nooit in het officiële hulpverleningstraject terecht.
Fiets huren
Er zijn verschillende fietsverhuurbedrijven in de stad, u kunt per dag een fiets meenemen, uiteraard is
de fiets in goede staat en voorzien van een degelijk slot. Vaak is er ook een poncho (regenjack speciaal
voor op de fiets) vekrijgbaar.
Fiets arrangement
Veel evenementebureau's hebben zich op fietstochten gestort. Mijn idee is dat u dan niet echt ziet
wat bijzonder is, u wordt langs de algemene dingen geleid. Niets mis mee maar om echt de stad te ontdekken
maakt u het beste zelf vooraf een plan en huurt u een fiets. Als u totaal onbekend bent in
Amsterdam is een arrangement wel aan te bevelen omdat er dan niets aan het toeval wordt
overgelaten.
Tenslotte
De fiets is een geruisloos vervoermiddel, daardoor ook milieuvriendelijk maar houdt rekening met anderen.
Amsterdammers storen zich nog wel eens aan de hordes toeristen die zo nodig massaal de fiets moeten nemen
en geen uitleg hebben gehad waar de rem en de bel zit.
Van hen kun je niet veel anders verwachten maar wij Nederlanders moeten dat beter kunnen. Zet uw fiets
ook niet zomaar overal neer, op stoepen lopen ook mensen die slecht ter been zijn of zich in een rolstoel,
scootmobiel of met een rollator voortbewegen.
KLIK HIER VOOR FIETSEN RONDOM AMSTERDAM
VEEL FIETSPLEZIER!
Het ontstaan van de Hells Angels wordt wel eens verklaard uit het feit dat er gefrustreerde ex-militairen
in de VS rondliepen die uit verveling maar een losgeslagen bende vormden. Immers, de oprichting van de
Hells Angels vond twee jaar na de laatste schermutselingen in de Tweede Wereldoorlog plaats.
Een van de squadrons die bombardementen hadden uitgevoerd heetten 'Hells Angels'. Zij zouden de
opwinding van het gelagaliseerde grove geweld missen. Ook ging het verhaal dat ze nauwelijks
gecontroleerd waren en altijd dronken.
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |