De luchthaven van Amsterdam ligt niet in de gemeente of de regio Amsterdam, laten we daar maar mee
beginnen. Het is de gemeente Haarlemmermeer die de grond in feite in beheer heeft en daarmee de luchthaven,
ook al is met formeel geen eigenaar van de luchthaven zelf.
Dat zijn de Nederlandse Staat, de gemeente Amsterdam en de gemeente Rotterdam die samen aandeelhouder
zijn in de Luchthaven Schiphol N.V.
De naam Schiphol
Er wordt beweerd dat hier ooit schepen vergaan zijn, 'hol' zou staan voor 'hel'. De scheepshel zou later
dus verbasterd zijn tot Schiphol, maar eerlijk gezegd geloof ik hier geen bal van want enig bewijs voor
deze stelling heb ik nergens kunnen vinden.
1920: de eerste lijndienst
Het eerste vliegtuig landde in oktober 1916 maar pas na de Eerste Wereldoorlog vonden er lijndiensten
plaats. De eerste naar Londen in het jaar 1920.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers een deel van het vliegveld, de rest was
al door hen gebombardeerd. Na de oorlog moest er hard gewerkt worden om het totaal vernielde
vliegveld weer als zodanig te kunnen gebruiken.
Schiphol is een groot circus waar je gemakkelijk kunt komen van Amsterdam Cebtraal, de trein
stopt praktisch in de vertrekhal. Er is voldoende parkeergelegenheid in en rondom de luchthaven. De
WEBSITE van de luchthaven
geeft aan- en vertrektijden van alle maatschappijen.
Start- en landingsbanen
De Buitenveldertbaan
De Kaagbaan
De Oostbaan
De Aalsmeerbaan
De Zwanenburgbaan
De Polderbaan
Een zevende baan komt er vrijwel zeker binnenkort.
Aantal verwerkte pasagiers:
Jaar Passagiers
1920 440
1928 10.000
1936 100.000
1959 1.000.000
1967 3.000.000
1970 5.000.000
1979 10.000.000
1989 15.000.000
1993 20.000.000
1995 25.000.000
1996 27.000.000
1997 31.000.000
1999 36.000.000
2002 40.000.000
2006 45.000.000
2008 47.000.000
2009 43.000.000 (crisisjaar en invoering vliegtax)
Schiphol wil dit de komende jaren opvoeren tussen de 600.000, Londen en Frankfurt zijn geduchte
concurrenten voor Schiphol. Hoewel er een extra baan komt zal er ook een grotere of andere terminal
moeten komen maar die plannen staan koud.
Het is niet duidelijk of en zo ja, hoe, Schiphol de alsmaar toenemende concurrentie de baas
moet blijven. De kosten spelen een grote rol. Vliegen vanaf andere luchthavens scheelt al gauw 150 euro
voor een gemiddeld gezin. Bijvoorbeeld de toeslagen die Schiphol berekent zijn tweemaal zo hoog dan
wanneer je van Barcelona weer terug naar Amsterdam vliegt.
'Een groot Europa' lijkt nog een eindje vliegen.
Privatisering
In 2006 wilde Minister Gerrit Zalm Schiphol verkopen, Amsterdam en de de luchtvaartmaatschappijen
zijn tegen privatisering omdat ze bang zijn dat ten faveure van particuliere aandeelhouders de
tarieven worden opgevoerd.
Een angst die ongegrond lijkt omdat bij iedere kostenstijging de passagiersaantallen dalen en dat is
voor de luchthaven en dus de aandeelhouders net zo schadelijk als voor de maatschappijen zelf. Het
felle verzet werkte want de regering besloot dat verkoop van de baan was.
Amsterdam kan hierdoor wel rekenen op de rancune van Gerrit zalm, hoewel geen minister meer, hij liet
destijds al doorschemeren dat Amsterdam hiervoor nog wel een keer de rekening gepresenteerd zal
krijgen.
Schiphol is venster 35 van de Canon van Amsterdam.
TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS
Een coffeeshop mag geen reclame maken, het hebben van een website valt daar ook onder maar
dat is eenvoudig te omzeilen als een 'fan' een weblog bijhoudt.
Tygo had in de zeventiger jaren
ook een coffeeshop en liet als eerste een wietblad op het raam schilderen, dat kostte hem een
paar ruiten waarna het wietbald door een roos werd vervangen.
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |