Je zou bijna denken dat je een definitie kunt opstellen van wat Heienken is maar natuurlijk, het is
en blijft 'slechts' een biertje. Ik ben zelf meer een Amstel liefhebber maar als je in het buitenland
Heineken op de tap ziet krijg je toch ook wel dorst.
Straks meer over Freddy Heineken, allereerst iets over het bedrijf
Heineken ontstond als het ware uit het niets toen Gerard Heineken in 1864 brouwerij 'De Hooiberg'
in Amsterdam kocht en tien jaar later de naam veranderde in Heinekens Bierbrouwerij.
Heineken groeit op drie pijlers: 1. overnames 2. nieuwe afzetlanden 3. binnenlandse markt dominantie.
Overnames
Met name in de Verenigde Staten maakt Heineken naam door het overnemen van kleine brouwerijen. Maar
ook in Spaanstalige landen krijgt Heineken vaste voet aan wal. In Schotland lijft men de
'wereldmerken' Strongbow en Foster's in.
Nieuwe afzet
De gedachte dat iedereen een Heineken wil en niet zomaar een biertje slaat niet overal aan maar het
biermerk groeit toch gestaag door. De naamsbekendheid neemt enorm toe doordat Heineken overal te
koop is.
Door biermerken in bijvoorbeeld Brazilië te kopen kan het ook Heineken in de schappen krijgen.
Dominerende rol in Nederland
Heineken is een 'net' bedrijf. Gemeenten moeten zorgen voor de uitgifte van horecavergunningen maar
staan toe dat Heineken aan koppelverkoop doet. Als je Heineken op je tap wilt zul je ook alle andere
dranken van hen af moeten nemen.
Als je ook nog eens een lening afsluit bij Heineken is die vergunning vaak een formaliteit. Ik weet
dit uit eerste hand, details laat ik maar even achterwege.
Er komt een einde aan de langlopende contracten dat je als bar of restaurant haast niet van de brouwerij
afkomt, want laten we eerlijk wezen, alle brouwerijen maken zich schuldig aan het verstrekken van
wurgcontracten.
Maar bijvoorbeeld in Amsterdam kun je nog altijd niet om Heineken heen. Als je op een hotspot wilt
zitten heb je een vergunning nodig en in negen van de tien keer helpt het als je Heineken op de
tap zet.
Het biertje zelf
Met de ingebruikname in 1873 van de nieuwe brouwerij op de hoek van de Stadhouderskade en
de Ferdinand Bolstraat in de Amsterdamse Pijp stapt de brouwer over op ondergistend bier, ook wel
'lage gisting' genoemd.
De typische ietwat bittere Heineken smaak wordt bepaald doordat men uitsluitend gerstemout,
hoppellets en hopextract gebruikt in tegenstelling tot veel andere merken die hopbellen gebruiken. In
Nederland zijn de brouwerijen in Rotterdam en Amsterdam gesloten, sinds 1975 wordt Heineken in Zoeterwoude en 's Hertogenbosch gebrouwen.
In de voormalige Amsterdamse brouwerij aan de Stadhouderskade is een museum gevestigd waar nog wel bier wordt gebrouwen
voor de bezoekers maar niet meer voor de productie.
In 1968 lijft Heineken haar grootste concurrent, Amstel, in. Er wordt gesproken van een fusie maar
we weten inmiddels beter.
Reclame, reclame, reclame
Met Freddy Heineken aan het roer heeft de brouwer ook een neus voor marketing binnen de gelederen. Hij
werkt voor Heineken sinds 1942 maar in de periode 1964 - 1971 groeit hij door tot voorzitter van de
raad van bestuur en drukt zijn stempel op het concern.
Het lachende 'e-tje' (dat iets op zijn kant staat) in de naam Heineken zou een vondst zijn van Freddy
zelf, net als 'Heerlijk Helder Heineken' maar dat laatste klopt niet. Ron de Wit wees me op een boek
waarin een briefje van een liefhebber op 4 september 1983 staat met onder andere daarin: 'iedereen
overal heinekens, heerlijk helder heinekens'.
Heineken heeft ook altijd verrasende spotjes. Er is een periode geweest waarin Freddy Heineken
overmoedig werd en dacht dat als hij niet adverteerde de omzet toch wel zou stijgen maar dat bleek
niet goed uit te pakken. De gouden regels van reclame waren geschonden en Heineken keerde met
rasse schreden terug op beproefde marketingconcepten.
Pikant detail in dit verband is de volgende aan Freddy Heineken toegeschreven lijfspreuk:
'In the end life is all about advertising'
In onderstaande video (links) zie je een mooi voorbeeld van wat anti-reclame kan doen. Deze commercial
is nooit op televisie geweest maar wel veel besproken, in alle media. In die
ernaast zie je Jennifer Aniston.
De trapgevel is een zogenaamde topgevel en van alle gevels het oudst, deze gevel dateert van de
twaalfde eeuw maar wint aan populariteit in het midden van de 16e eeuw. Als het ware zie je
een trap (treden) die omhoog gaan naar het hoogste punt van het huis.
Huizen met trapgevels zijn niet of nauwelijks versierd, dat kwam later pas maar daardoor verdweeen
de trapgevel ook uit het straatbeeld.
Exact weet ik het niet maar er zouden in Amsterdam nog maar honderd huizen staan met een trapgevel
omdat in de 18e eeuw veel rijken hun huis statiger vonden met een halsgevel.
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |