De entree van de stad
Ik kan het mij allemaal goed indenken want u weet, Jopie is een positiefdenkend mens en in alle oprechtheid geloof ik dat ook het Damrak er straks als
een juweeltje bij zal liggen.
Mij heeft het jaren verbaasd dat buitenlanders die de moeite namen onze mooie stad te bezoeken direct geconfronteerd worden met hangplekken van kleine
crimineeltjes (de liften van het Centraal Station stonden lang bekend als berovingsplek nummer één), verkeersgevaarlijke situaties
(oversteekplaats voor het Victoria hotel), drugsgerelateerde horeca (coffeeshops), irritante reataurateurs (ze meppen aan het Damrak nog net niet de
klanten naar binnen) en louche hotels waar de prijs van een kamer afhankelijk was van het weer, de dag van de week, de bui van de receptionist en of
de klant een leren of plastic tas bij zich had.
Komt tijd komt raad
Heb je hem weer, ik hoor het je al denken, maar mijn oma had toch echt altijd gelijk, naarmate dat de tijd voortschrijdt komt het besef dat het
anders moet, anders kan en anders zal. De dubieuze hoteleigenaren worden uitgekocht en politie-agenten in burger doen vaker een ronde op het Damrak en de
liften van het CS worden voortaan goed in de gaten gehouden. Wie er niet hoort of zich verdacht of te lang ophoudt in de hallen worden aangesproken en verzocht
weg te gaan.
Het Damrak is de entree voor toeristen, of je nu per vliegtuig, bus of trein de stad bezoekt, in negen van de tien keer is het Damrak de eerste
straat die men ziet dus de eerste indruk is gelijk gewekt. Dat veel toeristen naar Amsterdam komen voor de seks en de drugs is zeker waar, maar dat komt ook
doordat de stad te lang het beeld heeft laten voortbestaan dat het in de hoofdstad van Nederland een paradijs is voor drugstoeristen, seksfanaten en
backpackers.
Kortom: dat 'cheapie' beeld hebben we zelf veroorzaakt en te lang in stand gehouden. Daar komt dus verandering in. Over de geschiedenis van het Damrak vertel
ik later meer, eerst maar wat foto's.
De VVV
Gelijk maar een weetje. Alleen in Amsterdam heet de VVV NIET de VVV, zeker, het staat op de kantoren, maar officieel heet het ATCB, Amsterdam Toerisme en
Congres Bureau. Als je het Centraal Station uitloopt zie je al direct de VVV, ik hoop dat het dan wat minder mistig is voor je.
Het volgende punt is het Victoriahotel, daar loop je op af, maar pas op met oversteken want dat is niet overal even makkelijk en als je niet zo snel ter
been bent zelfs gevaarlijk. Maar eenmaal op het Damrak aanbelandt heeft de voetganger ruim baan.
Aan de linkerkant zie je de rondvaartboten, het eerste gebouw dat je aan die kant tegenkomt is de Beurs van
Berlage (
link.)
Herkomst benaming Damrak
Amsterdam lag ooit aan zee, de Zuiderzee, met het afsluiten van deze zee door de afsluitdijk (origineel gevonden trouwens) lag Amsterdam ineens aan een meer
van waaruit varen op zee niet meer mogelijk was, daar was al een oplossing voor richting het noorden van Boord-Holland, maar uiteindelijk is het het
Noordzeekanaal dat Amsterdam verbindt met open water, de Noordzee.
Vroeger was dat dus anders. Amsterdam ontstond doordat vissers in een bocht van de Amstel op een klein eilandje gingen wonen waarna de stad
zich enorm uitbreidde. Tussen de Munt en de Dam loopt het Rokin (
link), het laatste deel waar ooit de
Amstel in zee uitkwam is het Damrak, het deel dus tussen de Dam en het huidige Stationsplein.
Een rak was een recht stuk water, dat geldt dus voor het Rokin en het Damrak. Dat verklaart gelijk waarom de entree van de stad het Damrak heet. Mooi om te
zien hoe het Damrak in razend tempo aan het veranderen is. De NZ-lijn is gegraven en er heeft nagenoeg geen huis voor hoeven wijken. Nu kan de infrastructuur
bovengronds hersteld en verbeterd worden.
Een doorn in het oog van velen zijn de enorme aantallen touringcars die midden in de stad hun passagiers uitladen. Stewards sturen de bussen snel weg, maar
wat heeft dat voor zin als er dertig seconden later weer een nieuwe lading Japanners of Schotten wordt afgeleverd. Daar moet iets op verzonnen worden,
ik heb daar wel zo mijn ideëen over, maar ik laat dat graag aan de hoge heren over.
De oversteekplaatsen zijn levensgevaarlijk. Rond het Stationsplein is het een komen en gaan van verkeer dat de stad in of uit wil, taxi's en niet in de
laatste plaats het openbaar vervoer. Je ontkomt daar natuurlijk niet aan maar het reguliere verkeer zou beter achter het CS omgeleid kunnen worden, taxi's
gemaximeerd en betere oversteekplaatsen. Voor het Victoria Hotel komen de fietsers van twee kanten, dat went nooit, zeker voor toeristen niet.
Maar zoals gezegd, als je eenmaal op het Damrak bent aanbeland dan heb je ook wat. Er is veel meer plek voor voetgangers en wellicht zullen er met de komst
van de NZ-lijn in 2017 ook wel wat minder trams langsrazen want soms staat er me daar een stoet aan ijzer. Hieronder tref je een aantal foto's aan, dat zullen er
steeds meer worden naarmate de werkzaamheden vorderen en het Damrak ook echt een entree wordt waarvan ze tot over de grenzen zeggen: "nou, nou".
Als je eenmaal aan het eind van het Damrak bent aanbeland sta je op de Dam.