Het was op 15 maart 1345 dat er in een woning aan de Kalverstraat een man zo ziek werd dat de priester
ontboden werd om hem de laatste heilige sacramenten toe te dienen. Iemand die stervende is ontvangt
dan een hostie, vertegenwoordigende het lichaam van Jezus Christus, zoon van God.
Hostie verbrand niet
Hij hield de inhoud van zijn maag echter niet binnen en gaf over in een emmer die leeg werd gegooid
in de allesbrander die in de huiskamer stond.
De hostie zou boven het vuur zijn gaan zweven maar aannemelijker is dat de hostie niet branndde.
De priester werd de volgende dag weer ontboden die de hostie naar de Nicolaaskerk bracht maar daar
verdween deze om weer op te duiken in de Kalverstraat. Daarna geloofde men al dat er hier een
wonder had plaatsgevonden waarop de priester alle gelovigen opriep samen met hem (in processie)
de hostie nogmaals naar de kerk te brengen maar ook toen keerde de hostie op onverklaarbare wijze weer
terug naar de woning aan de Kalverstraat.
Erkenning wonder
De bestuurders van Amsterdam en de kerk erkenden het mirakel. Vanaf dat moment werd de precessie
jaarlijks gelopen tot 1578 omdat men ervan overtuigd was dat dit absolutie zou geven, oftewel,
zonden zouden vergeven worden door mee te lopen op de eerste woensdag na 12 maart, tenzij
Pasen vroeg in het jaar valt.
Amsterdam werd hierdoor een populair bedevaartsoord voor gelovigen.
Maximiliaan van Oostenrijk, koning van Duitsland was ooit ziek, liep mee en genas waarop hij
in 1489 Amsterdam het recht gaf de Koningskroon (later de Keizersroon, zoals die nu nog op de
Westertoren prijkt) te voeren in het stadswapen.
Protestanten versus Katholieken
De kapel die op de plaats van het Mirakel was gebouwd viel in de zestiende eeuw in handen van
protestanten, de hostie werd overgebracht naar de kapel van het Begijnhof. De processies werden
verboden en pas in 1887 kon deze weer plaatsvinden. In tegenstelling tot de zeer luidruchtige
processies in eerdere eeuwen werd er vanaf dan niet gesproken, vandaar dat de processie nu
de 'stille omgang' heet.
Deze stilte werd door de protestanten als een provocatie gezien waarna ze uit wraak de originele
kapel aan het Rokin afbraken.
Belangstelling neemt weer toe
Jaarlijks lopen er rond de 8.000 gelovigen mee in de processie die onder andere langs de Heiligeweg en
de Nes gaat. Er wordt nog altijd niet gesproken, het is nog steeds een 'stille omgang'.
Er is speciale aandacht voor jongeren die in toenemende mate deel uitmaken van de groep die rondgaat.
Meer informatie is tevens te vinden op
de WEBSITE van het Gezelschap van de Stille Omgang.
Het Mirakel van Amsterdam is venster 3 van de Canon van Amsterdam.
TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS
De canon van Amsterdam vertelt het verhaal van een stad aan de hand van voorvallen. Analyse die
gemaakt is is dat Amsterdam een tolerante stad is met vele nationaliteiten.
1200
Dam
1683
Sociëteit van Suriname
1838
Artis
1965
Het lieverdje
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |