Praat maar raak
Op deze pagina kan iedereen een ei leggen. Vrouwonvriendelijke, discriminerende of seksueel gekleurde boodschappen heb ik een boodschap aan, die
lees ik, maar plaats ik dus niet. Voor de rest: leef je uit!
Lekker eten en goed eten, dat zijn twee heel verschillende belevingen
Hoe kan het nou toch dat er in Amsterdam zoveel restaurants zijn en dat de meningen over 99,9% ervan zeer verdeeld zijn? Ik denk dat ik weet
hoe dat zit.
Ik ga geen voorbeelden geven van wat goed en slecht is want een goed restaurant hoeft niet duur te zijn en een slechte eetschuur best gezellig. Zo at
ik eens in een oergezellig restaurant met perfecte bediening tegen een redelijke prijs. Pas de volgende dag realiseerden wij ons dat we eigenlijk helemaal
niet zo goed gegeten hadden, vrij middelmatig zelfs.
Dat zit zo. Als je een tentje ziet dat helemaal jouw smaak is qua aankleding dan is dat al een pluspunt voor je beleving. Het is al helemaal leuk als
er iemand op je afkomt om je naar een tafeltje te brengen. Nu is mijn ervaring dat reserveren niet altijd op de juiste waarde wordt geschat door de gemiddelde
horakaffer in Mokum. Je zou denken, je reserveert dus ben je een zekere klant, iemand die komt voor het eten en de entourage, het maakt niet uit of de zaak
vol of leeg is. Zo iemand moet je dan toch niet in een hoekje wegstoppen maar juist met respect behandelen?
En daar gaat het dus vaak al mis, de helft van de keren dat je reserveert zit je niet op een topplek, als ik dus reserveer vraag ik om een bepaalde tafel maar
ja, wat als je belt en het restaurant niet kent? Des te leuker is het dus als je komt en je tafel blijkt gewoon op de perfecte plek te staan. En wat wij laatst
hadden, een tafel voor vier voor zijn tweetjes terwijl de rest van de tafels voor twee klein waren, niet gereserveerd blijkbaar. En de tent zat propvol.
Het begint dus met de eerste blik en actie. Maar wat als er te weinig personeel is? Je komt binnen, staat er wat ongemakkelijk tussen etende en kwekkende
mensen en twijfelt of je nou naar achteren loopt of toch de aandacht van een van de nerveus heen en weer rennende juffies gaat trekken. Want dat het
personeel overuren moet maken is vaak duidelijk, echt tijd voor de gast is er zelden.
Eigenlijk gaat het daar dus al mis. En moet je nou echt 150 Euro neertellen om vriendelijk te worden onthaald? Het kan ook anders. Menig eetcafé 'doet'
niet eens aan een onthaal, je ploft maar ergens neer en ach, als het eten warm en goed is en het bier koud en fris dan ben je al snel tevreden. Want laten we eerlijk
zijn, voor een schappelijke prijs ergens goed eten en ook nog vriendelijk worden bediend, dat is haast utopisch in een wereldstad als Amsterdam.
Wat veel uitbaters ook vergeten is dat er veel keus is in Amsterdam, loyaliteit is iets voor de buurman die graag bij zijn 'favoriete' restaurant eet en
laat dat nou net om de hoek zijn. En dat merk je dan ook gelijk als je niet zo bekend bent, gasten die wat vaker komen worden meer gewaardeerd dan die
toevallige passant. Erg irritant, dat gesmak tussen het personeel en de fooi-gevende bekende. He! Ik geef ook fooi en hoef daarvoor echt niet te worden afgelebberd
door een studentje van 18 die zelf patat eet op de bank onder het kijken naar GTST.
En man oh man, dan die gasten die de kok moeten bedanken en daarvoor de keuken inschieten, of de kok roepen, om elkaar gezellig als 'ouwe jongens krentenbrood'
complimentjes toe te werpen, alsof er niet afgerekend hoeft te worden. En daar zit je dan bij, een derderangs film voltrekt zich voor je ogen terwijl jij al
tweemaal om nog een glas wijn hebt gevraagd.
Klagen over eten doe je niet, nee, dat hoort niet. Maar wacht even, als je thuis iets voorgeschoteld krijgt wat je niet zo lekker vindt mag je daar toch ook
gerust wat van zeggen? En daar betaal je niet eens voor je eten, ja, oké, je rekent af bij de kassa van de slager en de groenteboer maar that's it. In een
restaurant krijg je gewoon een stevige rekening, mag je dan ook een beetje waar krijgen voor je geld?
En ook daar denkt de gemiddelde horeca-uitbater anders over. Klagen doe je maar over het weer dus als het je hier niet bevalt hoepel je maar op. En daar zit
natuurlijk ook een kern van waarheid in, als je klaagt kom je niet meer terug, als je slecht gegeten hebt en je kop houdt zien ze je ook nooit meer terug. En
toch is er een verschil met vroeger.
Voorheen klaagde je, of je klaagde niet. Tegenwoordig schrijf je een pittige recensie op een van de restaurant-beoordelingssites. En dat onderschatten
veel koks en gastheren. Negen van de tien keer is de keus om ergens te eten zo groot, zelfs in je eigen buurtje, dat je eerst even het Internet raadpleegt.
Je hoeft alleen de naam van het restaurant maar in te typen en hup, je weet genoeg. Dan nog kun je een zeperd hebben maar recommandatie is toch de beste
marketing, ook voor een restaurant. Mij verbaasd het niet dat ooit gerenommeerde tenten waar je zonder nadenken kwam het nu slecht doen, te lang is er geteerd
op de vaste clientèle, als die wegblijven moet je maar nieuw eetvolk zien aan te trekken.
Ik heb voorbeelden te over van tentjes die goed waren maar waar de lekkere biefstuk heeft plaatsgemaakt voor een doorgeprikte schoenzool of waar de vis tien
minuten voordat jij hem op je bord kreeg nog stijfbevroren was. Groenten uit potjes, patat gebakken in hetzelfde vet als de borrelsnacks en dressings uit dubieuze
flesjes, we hebben het naast het oppiepbrood allemaal zijn intrede zien doen.
En toch, het kan anders. Ook nu geef ik geen voorbeelden want wat mijn geluk kan is kan zomaar jouw pech zijn. Het devies is dat je pas 'goed' gegeten
hebt als alle klopte. De prijs/ kwaliteit verhouding, de bediening, de aankleding van het restaurant en de sfeer. In een stukje vlees van tien Euro maar er
wel een uur op moeten wachten zodat je flink wat 'vier Euro biertjes' achterover klokt zie ik aanleiding vernietigend te schrijven.
Als de wil er is maar het zit net even tegen dan merk je dat ook maar kun je toch een leuke avond hebben. Ook goedkoop personeel kan vriendelijk zijn en als
ze de kaart niet uit hun hoofd kennen of alles op moeten schrijven wat je bestelt is dat minder erg dan wanneer ze je afblaffen.
Over het algemeen werkt het in je voordeel als je zelf direct kenbaar maakt dat je een betalende gast bent. Misschien dat we te lang iets te vriendelijk voor
de Amsterdamse horeca zijn geweest. Mensen, eis waar voor je geld! Wat je op de markt doet moet je ook doen als je met je zuurverdiende centen naar een
restaurant gaat.
Goed eten is echt iets totaal anders dan lekker eten!