Jij mag het zeggen
Op deze pagina kan iedereen een ei leggen. Vrouwonvriendelijke, discriminerende of seksueel gekleurde boodschappen heb ik een boodschap aan, die
lees ik, maar plaats ik dus niet. Voor de rest: leef je uit!
Greetje Hoeben over Sylvain Poons
Noem het een hommage aan Sylvain, noem het een dierbare herinnering. Greetje gaf het een goed gevoel haar herinnering aan Sylvain en zijn vrouw Ilse op papier
te zetten. Zoals Greetje het treffend verwoord: "feels good".
Ik werkte in een tehuis voor demente bejaarden op de Nieuwe Laan in Slotervaart en woonde intern in de Torenflats die aan de Sloterplas stonden. Op een
morgen hoorde ik twee verpleegsters met elkaar praten over een woonruimte die beschikbaar zou komen, direct stapte ik op ze af omdat ik met mijn vriend
woonruimte zocht en dit in Amsterdam ook toen heel erg moeilijk was.
Ze vertelden dat ik snel moest bellen voor een afspraak, maar dat ze het eigenlijk alleen maar aan twee vrouwen wilden verhuren. Zo gezegd zo gedaan, we
belden op en mochten 's avonds om zeven uur langskomen voor een kennismakingsgesprek op de Nieuwe Prinsengracht 7, vlakbij de Amstel. Toen de deur werd
opengedaan en we naar boven gingen, zagen we Sylvain Poons bovenaan de trap staan.
Ik had verhalen van mijn oma gehoord over 'Sally', goocheme Sally de ijscoman en ik kende wel liedjes uit die tijd, maar verder zei het me eigenlijk weinig.
We werden vriendelijk, doch serieus ontvangen en onder het genot van een kopje koffie, hebben we over en weer gesproken. Mijnheer Poons liet ons duidelijk
weten dat hij de zolder alleen aan twee dames wilde verhuren, maar het klikte goed en daarom wilde hij erover nadenken en zou de volgende dag naar mijn
vriend bellen om te laten weten wat hij had besloten.
Wij gingen wat drinken in ons stamcafé "Le Jardin" aan de Vijzelstraat, hoek Reguliersdwarsstraat en hij had de moed al opgegeven, maar ik niet. Ik
was ervan overtuigd dat Poons zou bellen om te zeggen, dat we de zolderverdieping van hem mochten huren. Maar ja, wat wist ik, het was afwachten. De volgende
dag, zoals afgesproken, belde de heer Poons om te vertellen dat hij akkoord ging, daar wij hem aardige en fatsoenlijke mensen leken, dus hij wilde het wel
aangaan, hoewel hij liever had gehad dat we getrouwd waren. Ik was net 18 en mijn vriend 20, mijn vader wilde ook niet dat we gingen hokken, zo werd dat
toentertijd genoemd, dus we móesten trouwen, jaja.
Ondertussen werd het huurcontract getekend en we dachten dat het verder een onpersoonlijke relatie zou zijn, maar niets was minder waar. De zolder was te
bereiken via hun gang, die tussen hun keuken en hun woonkamer liep. Een deur in het midden van die gang gaf toegang tot de trap naar de zolder, onze leuke
zolderverdieping met een keukentje, een slaapkamer en een woonkamer met uitzicht op de gracht en op de grote rode neon letters van CARRÉ, hoe leuk wil
je het hebben?
Mevrouw Poons, Ilse, was van Duitse komaf en hield nogal van sherry, maar wilde dit niet weten voor Sylvain, dus zette ze de fles die ze had gekocht snel bij
mij op de trap, als ik dan thuiskwam van mijn werk en de fles op de trap zag staan, nam ik deze mee naar boven en zette hem weg voor de eerstvolgende gelegenheid.
Wanneer ze merkte dat ik thuis was, of een vrije dag had, en Sylvain nog niet thuis was, ging de deur beneden open en riep ze: Gretchen kommst du ein sigaretje
rauchen?
Dat was voor mij een teken dat ik de fles mee moest nemen, zodat zij een glaasje kon drinken en samen zaten we dan te roken en te praten over van alles en nog wat.
Vooral over Duitsland en gedurende de tijd leerde ze me onder andere Kartoffelsalat maken. Dan stonden we in hun keuken en Sylvain zat binnen met mijn man
een glaasje te drinken, maar kwam ook meerdere malen de keuken in om te kijken of het een beetje wilde lukken.
Ze vroegen me, of ik de bedden wilde opmaken of verschonen en of ik de sokken van Sylvain wilde stoppen, alles ging eigenlijk vanzelf. Zij noemde hem Beertje of
Wijntje en hij noemde haar Poessie, dat heb ik vanaf dat ik dat hoorde zo lief gevonden, die twee ouwetjes. Niet dat ze nooit ruzie hadden, want dat heeft elk
gelukkig stel en dat was ook heel leuk om te horen, hij pruttelde dan een beetje, terwijl zij, toch een beetje jaloers als hij uitging naar Schiller,
zei: "Ach wass, du bist doch verkalkt". Hahahaha, dat was de leukste die ik haar heb horen zeggen, een lief stel die twee en totaal niet saai, ondanks hun leeftijd.
Sylvain (74 jaar) had de rol van Abraham Mossel in de Kleine waarheid gekregen en was hier zichtbaar trots op, dus elke vrijdagavond moesten we verplicht beneden
bij hun zitten, omdat dan de Kleine Waarheid op tv werd uitgezonden, hij vertelde over de opnames, hoe het gegaan was en over Willy van Hemert en Willeke Alberti.
Heerlijk vond hij dat, hij droeg dat graag uit, een rasartiest.
Wim Kan en Corrie Vonk, waren vrienden van ze, ze hoog hadden hen hoog zitten dus kwamen ze vaak ter sprake. Over zijn ontmoetingen met die zoon van een
dominee, die Seth Gaaikema, hahahaha, die moest ie niet, op een nette manier vertelde hij dan, hoe deze meneer hem uitermate irriteerde. Ook vertelde Sylvain
Poons over de oorlog, de toog die de slaapkamer van de woonkamer scheidde, waar hij op zijn buik in had gelegen om zich te verbergen. Toen de oorlog uitbrak
waren Sylvain Poons en zijn duitse vrouw Ilse Becker bewust gescheiden om de aandacht van hen af te leiden. Wanneer er razzia's waren en de Duitsers aan de
deur kwamen, nodigde Ilse de Duitsers uit voor een kopje koffie in de woonkamer. Aan de kant van de slaapkamer hadden ze een luik, een klep in de toog,
gemaakt, waar Sylvain op datzelfde moment, als een razende inkroop en op zijn buik over de boogvorm van de toog ging liggen. De gehele tijd mocht hij geen
geluid maken, of hoesten, hetgeen een verschrikking was. Hij lag als het ware op hun lip, hij hoorde ze praten en lachen en het duurde voor zijn gevoel uren
voor ze weer weggingen.
Geen Duitser had hierdoor ook maar enigszins het vermoeden dat Ilse onderdak bood aan een Jood.
Dit is een hel voor hem geweest, vandaar dat hij dit, sowieso aan ons, meerdere malen móest vertellen. Heerlijk vond Sylvain Poons het ook om naar
Schiller te gaan en te spreken met de gasten, waarbij hij soms, hoe kan het ook als het gezellig is, (te) diep in het glaasje keek en niet meer alleen naar
huis kon lopen en ook geen taxi wenste te bellen. Ilse was dan erg bezorgd en gelukkig had ik een man met engelengeduld, die hem menigmaal lopend heeft
opgehaald, dat duurde even, daar Sylvain met een wandelstok liep, maar ook dan scheen hij heel onderhoudend.
De tijd dat wij er woonden, was hem ook gevraagd om samen met Heintje Davids, die toen volgens mij al drie keer afscheid had genomen, een LP op te nemen met
oude liedjes van hun samen, maar ook van hen alleen. Daar Sylvain de teksten niet meer zo goed kende, vroeg hij mij of ik ze stuk voor stuk al luisterend op
wilde schrijven en gaf me een oude LP mee naar boven.
Daar zat ik dan, met pen en papier de naald steeds weer terugzettend op de plaat om vooral goed alles te kunnen noteren, hahaha, het was even een
geduldigheidsklusje, maar het was me gelukt. Vooral het nummer van Sylvain Poons "Je moet me al die domme dingen maar vergeven", zit nu nog steeds in mijn
hart. Zo lief zoals hij dat zingt en volgens mij zou het ook zomaar over hem kunnen gaan, zoals ik hem heb meegemaakt was het me er eentje, die je snel
weer vergeeft omdat hij een hart van goud had.
Het moment dat Ilse een herseninfarct kreeg staat me nog goed bij. Ze was gevallen met haar hoofd tegen de kachel en was de weg een beetje kwijt. Sylvain
was helemaal bezorgd en omdat hij vaak weg moest, was hij alleen gerustgesteld als ik bij haar bleef. Zodra ik kon ging ik naar ze toe om de boel een beetje
te doen en met haar te praten, want Sylvain was altijd druk, dan weer met de opnames van de Kleine Waarheid en ook met de LP die in aantocht was. Ik werkte
toentertijd bij de Gemeente Amsterdam in de Doelenstraat. Ik had mijn baan als ziekenverzorgster eerder al opgezegd, zodra we bij Poons konden wonen en mocht
een uur pauze tussen de middag om naar Ilse te gaan. Alles werkte aldoor mee en gelukkig knapte Ilse zienderogen op.
Met Oud en Nieuw moesten we steevast komen toasten, ze hadden dan champagne en het was alsof ik er een tweede stel ouders bij had gekregen. Toen kwam de dag
dat het bedrijf van mijn man, Drukkerij Kampert en Helm, een dochteronderneming in Lelystad ging vestigen. De vraag of wij er ook naar toe wilden was niet
zo moeilijk te beantwoorden. Het enige waar je toen direct een woning kon krijgen was in de Bijlmer en dat wilden we niet. Dus toen we aan Sylvain en Ilse
vertelden dat we een woning hadden gekregen en gingen verhuizen, schrokken ze enorm en toen hij vroeg "Waar gaan jullie naar toe?", zei ik "Waar u over
zingt, de Zuiderzeeballade, naar Lelystad, wat toevallig hè?"
Ja, heel apart vond ik dat.
We hebben een hele fijne tijd bij ze gehad en ik zal ze dan ook nooit vergeten, zolang ik leef. Ik zei altijd tegen Sylvain Poons dat ik zijn naam zo mooi
vond en onze oudste dochter hebben we dan ook Sylvana genoemd.
Wat ik verteld heb is een kleine greep uit mijn persoonlijke belevenissen aan een groot man en zijn lieve vrouw.
Greetje
Reageren per mail?
MEER OVER SYLVAIN POONS OP MOKUMSNL